Anders_H Postad 22 februari 2008 Postad 22 februari 2008 Jag skulle behöva lite hjälp här. Nu har jag gjort en DVD meny i PS som består av diverse layers (bakgrund, text, borders, buttons justeringslager mm). Sedan har jag importerat denna som composition in i AE. Därefter dragit comp till timeline där lagren presenteras som pre-comps. Därefter har jag gjort enkla animeringar av objekten/layers som tex keyframat opacity, scale, position mm. När jag renderar ut det till en DV-avi (Microsoft DV som compression) så blir bilden usel. Bakgrunden tex (som är en gradient av orange/rött) blir hackig vid keyframad opacity. Texten (Trajan pro font) flimrar och blöder i diverse färger mm. Det verkar som om jag missat något fundamentalt. :( Vad är ett korrekt arbetsflöde och vad brukar de flesta fallgropar vara som resulterar i flimriga bakgrundstexter mm? Jag antar att rendera ut i DV-kvalitet bör vara gott nog för att få en skaplig kvalitet på all färg, rörelse mm. Jag renderar genom att lägga till render que och där ställer jag om till DV-komprimering. Mycket tacksam för hjälp. Mvh Anders 0 Citera
Rogge Postad 23 februari 2008 Postad 23 februari 2008 DV avi fungerar utmärkt. Rött/orange, beroende på färgmättnamd är inte dom bästa färgerna för video och kan se konstigt ut ibland. Trajan Pro är inte den bästa fonten för video, tjocka och feta fonter är bättre. Bra förslag på fonter, färger, vad man skall göra respektive inte göra finns här: Great Titles With the DV Codec Istälet för Opacity, använd filtret Levels vilket iaf jag tycker se bättre ut när man tonar upp tex bakgrunder i DVD-menyer. Till sist, se till att ändra Render Settings från Best Settings till DV Settings i Render Queue så slipper du kasta bort halva menyns upplösning när du renderar ut den vilket ger sämre kvalitet. 0 Citera
Anders_H Postad 23 februari 2008 Författare Postad 23 februari 2008 Tusen tack för tipsen Rogge. Största problemet med texten är nog fonten som du säger. Det är framför allt i alla tunna linjer det ser riktigt dåligt ut, flimrar och blöder i andra färger (från bakgrunden?). Ändringarna i Render que från Best settings till dv-settings kunde jag inte se någon skillnad på. Det blev också exakt samma filstorlek. Menade du att jag endast skall ändra i Render settings och låta Output module vara lossless? Jag skulle helst vilja ha så bra kvalitet som möjligt utan att den animerade Menyn inte snor allt utrymme ifrån disken. Jag har inte DL utan skall bränna en 50 min film på en vanlig DVD-R (4,3 GB) med bra kvalitet. Därför får inte min meny stjäla allt för mycket utrymme. Jag skall prova lite fetare fonter och experimentera med färgmättnad på bakgrunden. Färgen verkar ok, men det är just vid fade-in effekter som det blir horisontella artefakter. Ser ut som "rektangelblock" (horisontellt) i stället för en jämn färgnyans. Min renderade meny i DV-avi tar 28 mb i storlek medans lossless ger nästan det tiodubbla! 0 Citera
Rogge Postad 23 februari 2008 Postad 23 februari 2008 Största problemet med texten är nog fonten som du säger. Det är framför allt i alla tunna linjer det ser riktigt dåligt ut, flimrar och blöder i andra färger (från bakgrunden?). Ändringarna i Render que från Best settings till dv-settings kunde jag inte se någon skillnad på. Det blev också exakt samma filstorlek. Menade du att jag endast skall ändra i Render settings och låta Output module vara lossless? Alla tunna linjer ger problem, tunna linjer på fonter och tunna linjer på skjortor/tröjor folk har på sig som man filmar. Nej, jag menade att ändra Render Settings. Däremot hade jag definitivt valt bort Lossless och ändrat till Microsoft DV PAL 48kHz eller klickat på Lossless och valt MPEG2-DVD. Hur du än gör, ta bort ljudet medans du ändå håller på om du inte har ljud förstås. Jag skulle helst vilja ha så bra kvalitet som möjligt utan att den animerade Menyn inte snor allt utrymme ifrån disken. Jag har inte DL utan skall bränna en 50 min film på en vanlig DVD-R (4,3 GB) med bra kvalitet. Därför får inte min meny stjäla allt för mycket utrymme. Jag skall prova lite fetare fonter och experimentera med färgmättnad på bakgrunden. Färgen verkar ok, men det är just vid fade-in effekter som det blir horisontella artefakter. Ser ut som "rektangelblock" (horisontellt) i stället för en jämn färgnyans. Om filmen på din DVD är 50 minuter lång behöver du inte oroa dig för kvaliteten på varken film eller menyer om du inte planerat att göra menyerna 20 minuter långa. ;) Jämn färgnyans kommer att vara nästintill omöjlig att få under upptoning på en gradient som ligger på DVD. Gör upptoningen längre så kommer problemet att minska. Återigen, jag tycker Levels gör ett bättre jobb för upptoning av bakgrunder på DVD-menyer. Min renderade meny i DV-avi tar 28 mb i storlek medans lossless ger nästan det tiodubbla! Menyerna kommer att kodas om till MPEG2 när du bränner din DVD, så storleken från AE på DV avi/QuickTime, Animation kommer inte att inverka någonting alls förutom den plats det tar på datorns hårddisk. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.