Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jobbar mycket med IMovie 6 just nu. Men jag har börjat kolla mer på FCE som arbetsplatform. Det första problemet jag hittar är att FCE inte kan importera sekvenser från DV-kameran. Det blir bara en ända stor sekvens av allt ihop. Jobbet medför lite tidspress på redigeringen, därför är det ju så smidigt med IMovie 6 där den delar upp det man importerar i sekvenser.

Min fråga är om det finns någon som vet ett sätt att smidigt dela upp den importerade filen i sekvenser? Eller är detta inte möjligt i FCE??

Postad

Du kommer att importera alltihop om du inte avbryter manuellt (kan ej påbjudas). När sedan allt ligger på klippbordet går du upp i menyn (leta - har inte FC öppen just nu, någgon....?) och ber programmet dela upp din helsekvens efter varje start och stopp du har på kamerna. Tar, typ 0,3 sek. Voilá! Färdigt att dra ned styckevis i timelinen.

Postad

Jag hittade under menyn 'Mark' (har engelsk version) DV start/stop detect. Men det ända den gör är att sätta en markering mellan alla sekvenser. Det importerade matrialet är fortfarande i en enda stor fil! Det måste finnas något mer man ska trycka på. Kan bara inte hitta vad!

Postad

När jag importerar HDV material från min hv20 så hittar FCE scenerna. Jag trycker play på kameran och capture now i FCE.

Annars kan du importera med iMovie om du vill. Ditt iMovie projekt är en mapp med allt material i. Håll nere CTRL och klicka på projektet och välj visa paketets innehåll. Där i mapparna ligger alla dv filer. Markera alla och släpp in dom i FCE så är det bara att redigera.

/KN

Postad
Jag hittade under menyn 'Mark' (har engelsk version) DV start/stop detect. Men det ända den gör är att sätta en markering mellan alla sekvenser. Det importerade matrialet är fortfarande i en enda stor fil! Det måste finnas något mer man ska trycka på. Kan bara inte hitta vad!

Du kan göra som beta75 skriver eller så tar du de olika delarna, var för sig, och drar ned dem i timelinen allteftersom du vill ha dem. Filen måste in någonstans, iMovie eller FCE, men någonstans lagras de. Därför har de flesta en dedicerad hårddisk för film där allt grundmaterial ryms.

Postad

iMovie lagrar varje projekts filet i Projektfilen, som är en mapp.

FCE lagrar, som standard, capture i dokument / Final cut dokuments / Capture scratch.

iMovie är ett förstörande redigeringsprogram, dvs om du delar ett klipp så delar det originalfilen. FCE läser endast originalfilen.

Om du vill använda iMovie som capture så är det bara att flytta filerna från projektets mapp till en annan lämplig plats och fortsätta därifrån.

Ett annat sätt är att göra capture med Quicktime Pro.

/KN

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...