jmalmsten Postad 21 februari 2008 Postad 21 februari 2008 Jag vet inte... från att ha varit den mest onödiga regissören jag kunde komma på så såg jag Transformers och hade hur kul som helst och tyckte han helt plötsligt var genial... Nu är han med i en reklamfilm för ehhh... fiber-bredband? och är awesome... http://www.virb.com/michaelbay/videos/38801 har vi fler exempel på regissörer som uppvisar denna sortens självdistans och spelar helt på sina egna klichéer? Pearl Harbor suger fortfarande dock;) 0 Citera
Rabies Postad 21 februari 2008 Postad 21 februari 2008 Nä men jag vet dom som skulle behöva det 0 Citera
vilcans Postad 22 februari 2008 Postad 22 februari 2008 Någon skrev en debattartikel i en tidning som dissade den pseudointellektuelle prententiöse Ingmar Bergman. Efter det var det många som tidigare inte vågat säga något som kröp fram och sa att artikelförfattaren hade rätt. Sedan visade det sig att det var Bergman själv som skrivit artikeln. Snacka om självdistans! (Hörsägen, jag vet inte om detta är sant.) 0 Citera
jmalmsten Postad 22 februari 2008 Författare Postad 22 februari 2008 Någon skrev en debattartikel i en tidning som dissade den pseudointellektuelle prententiöse Ingmar Bergman. Efter det var det många som tidigare inte vågat säga något som kröp fram och sa att artikelförfattaren hade rätt. Sedan visade det sig att det var Bergman själv som skrivit artikeln. Snacka om självdistans! (Hörsägen, jag vet inte om detta är sant.) hmmm har hört om det där jag också men som du har jag inget bevis på att det så skedde... Annars så såg jag i en dokumentär om Bo Wideberg när han gjorde sin första långfilm... när dom visade den för film-kännarna som visste vad kvalitet var för något så blev han grymt sågad på alla punkter... han hade brutit mot mest varenda regel som fanns och filmen var inte värd ett vitten... så det var med bävan filmen visades till slut för den allsmäktige Bergman... alla höll andan och väntade på ett raseriutbrott från svenska filmvärldens svar på Sun Zi... men Ingemar bara vände sig åt sidan och sa att "den här grabben kan ju göra film! Han är ju duktig!". Som jag förstått det så var det inte så mycket det att Bergman själv var uppblåst (även om hans temperament inte var det bästa), utan mer det att filmvärlden runt ikring honom hängde efter honom som ja-sägare runt en oberäknelig affärspamp. Vet förresten inte om det var bergman men det finns ju många sånna där historier då stora män fått en avhyvling och istället för att vara eviga fiender så tackar han bara för att för en gångs skull få höra en ärlig åsikt och blivit goda vänner efteråt. För hur illa det nu än var så var det nog nyttigt för Kurosawa att få problem att få pengar till filmprojekt på slutet... det ger ju honom mer anledning att verkligen göra bra film livet ut istället för att komma in i ett luftslottssamhälle där han kunnat säga att "nämen jag är kurosawa, det jag gör är mästerverk hur dåligt det än är!" Titta bara på Hitchcock och Disney... jag har sett otaliga "klassiker" från båda som bara varit skräp och hafsverk tack vare att ingen har ifrågasatt dom... (reserverar mig som vanligt för eventuella fel och påminner om att jag bara skriver om min egen åsikt som på intet vis är allmängiltigt eller bör tas personligt när jag hackar på legender i branschen... jag kan ha fel... jag tyckte Existenz var bara matrix-ripoff-smörja första gången jag såg den också;) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.