DanjoZ Postad 19 februari 2008 Postad 19 februari 2008 Snälla snälla! Kan ni hjälpa mig! Jag är så fruktansvärt besviken på Adobe Peremiere Elements 4.0. Den får mig att önska att jag stannat med Premiere Elements 3.0. I PE3 går det att spela upp och förhandsgranska XviD utan problem i monitorn. När jag sen installerade PE4 verkade det först som att XviD-stödet hade upphört helt. När jag sen ominstallerade en ny XviD-kodek igen fick jag bild och ljud. Men resultatet blev hackigt och helt omöjligt att se och editera i monitorn. Att det inte är Adobes fel att tredjepartsföretagen inte är så sammarbetsvilliga förstår jag. Men varför kunde man inte behållt det som fanns i 3.0? Varför kan inte 4.0 stöda samma XviD kodek som 3.0? Varför släpper man en ny produkt som fungerar sämre än sin föregångare? Jag hoppas att någon kan hjälpa mig, för jag vill inte behöva gå tillbaka till 3.0 igen och slänga ut 4.0 genom fönstret. ...och finns det något sätt att se hur stor filen uppskattningsvis kommer att bli när den är färdigrenderad, INNAN man exporterar den? 0 Citera
Max_H Postad 19 februari 2008 Postad 19 februari 2008 Det handlar, tyvärr, lite om en utvecklingsprioritering (även om jag har full förståelse för irritationen). Premiere Elements är i första hand tänkt för DV, HDV och en del MPEG baserade kameror och all utveckling och testning av dessa har högre prioritet. Det är enligt mig ett korrekt val eftersom DivX, Xvid och även andra MPEG4 format som Windows Media 9 har egentligen aldrig varit tänkta som redigeringsformat. De är tänkta som distributionsformat. Och som du noterat gör Xvid (och DivX) stora skillnader mellan olika versioner, till skillnad från ex Microsoft som faktiskt låste sin dekoder i version 9. De kan fortfarande släppa uppgraderingar till sina kodare, men tittaren ska alltid kunna dekoda filen utan problem i ex settop boxar och annat. Ibland kan jag önska att fler följde den devisen. Jag har kontaktat USA för att få en input och inväntar svar. /Max 0 Citera
beta75 Postad 19 februari 2008 Postad 19 februari 2008 ...och finns det något sätt att se hur stor filen uppskattningsvis kommer att bli när den är färdigrenderad, INNAN man exporterar den? Med lite matte. Bitrate berättar hur mycket data / sec. /KN 0 Citera
DanjoZ Postad 19 februari 2008 Författare Postad 19 februari 2008 Tack för era snabba svar. Jag antar att det är lika bra att jag biter i det sura äpplet och konverterar XviD-filerna då. I vilket format tycker ni att jag ska exportera om XviD-filerna i? Gärna redigeringsvänligt med så lite förluster som möjligt. 0 Citera
Max_H Postad 21 februari 2008 Postad 21 februari 2008 Fick ett svar idag: Dom var mer fascinerade över att det funkade så bra i 3.0. Men det är som sagt en del ändringar i mpeg-importmodulen i 4.0 och varken xvid eller divx är supporterat. /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.