Gå till innehåll

Mössan - en kortfilm


TDA

Recommended Posts

Satt och hade så djävla tråkigt, så jag blev tvungen att knåpa ihop ett manus. Skrev ner en historia som jag grunnat lite på några dagar. Bara första versionen, och ärligt talat är jag inte nöjd. När jag nu ser historien skriven så känns den fånig. Men nu är jag så trött att jag inte vet ut eller in.

 

Kom gärna med kommentarer om någon orkar läsa igenom den. Bara tio sidor lång...

 

PS/ Var tvungen att packa filen med RAR. Använde FINAL DRAFt och då blir tydligen .rtf filerna jättestora.

 

...godnatt

mossan.rar

Länk till kommentar
Share on other sites

Har ingen hemsida uppe, men jag gjorde om den i Notepad. Samma text fast inte lika lättläst nu antar jag. Försökte göra den så lättläst som möjligt men min formatering kanske försvinner när ni öppnar den.

 

Nån får gära göra ett försök. Annars får det väl vara tills vi fått upp vår sida.

 

Märkligt att att en .rtf fil på tio sidor kan bli så stor. Jag måste ha gjort något radikalt fel när jag lattjade med Final Draft. Någon som har erfarenhet av detta?

mossan.txt

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena TDA.

 

Jag tyckte manuset var bra... berättelsen höll i alla fall kvar mig hela tiden. För det mesta brukar jag tröttna snabbt, men nu så satt jag kvar och var nyfiken på slutet. Skitbra skrivet.

 

Jag har bara en invändning: beskrivningen av reportrarna var inte trovärdig. Fast det är ju inte ditt fel. Jag har sett liknande schablonmässiga beskrivningar av journalister i samtliga BECK-filmer, där reportrar bara är blodsugna iglar som är ute efter skandaler osv... Även om det är fallet så AGERAR de aldrig på det sättet. Nä, den där beskrivningen var mer en skildring av hur amerikanska eller engelska reportrar beter sig, och även då är den kraftigt överdriven.

 

Anledningen till att jag reagerar på detta är att allt annan i berättelsen beskrivs väldigt trovärdigt, och då blir beskrivningen av journalisterna så konstig i sammanhanget. Visst kan du bekriva journalisterna som om de misstar sig att det är protagonisten som är HIV-mannen, utan att låta de vara så FOX-NEWS-aktiga?

 

Annars var manuset som sagt jävligt bra.

 

/Alex

 

PS: vad var det för kudde som låg på bänken i slutet? Jag kanske inte fattade det där...

Länk till kommentar
Share on other sites

Du har nog rätt i det du säger om journalisterna. Ska nog ta och tona ner dom.

 

Kudden ska ersättas av en liten uppblåsbar ring, sådan som folk med hemorojjder brukar släpa runt på. Vet inte om det blir för grovt, men kudden/ringen finns där för att påskina att Erik har en smula ont i baken. :)

 

Kul att du gillade den. Själv är jag inte helt säker på vad jag tycker. Känns som att killen helt omotiverat bara utsätts för massa skit. Men å andra sidan så var det ju min tanke när jag satte mig ner och skrev.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaha, nu förstår jag det där med kudden... Tror du verkligen att det behövs överhuvudtaget?

Egentligen?

 

När jag läste manuset så tänkte jag direkt att HIV-mannen måste ha gjort nånting med killen när han var medvetslös, för du beskrev situationen så bra. Jag tror inte kudden eller den där uppblåsbara grejen behövs... dels för att en annars så snygg historia då förstörs av ett grovt bögskämt (känns det som), och dels för att jag bara helt enkelt tror att det blir bättre om killen bara är ledsen och lite nere... man fattar liksom att han haft otur, ingen behöver påpeka detta för publiken i slutet... om du förstår vad jag menar. Och inte heller bör han gå lite bredbent och långsamt för att visa tittaren vad han råkat ut för... man fattar liksom. Jag tycker det blir snyggare då, men till slut är det ju fortfarande du som bestämmer.

 

Har du skrivit nåt mer man kan läsa?

 

Hälsningar

/Alex

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, ska fundera på det där. Kanske är bättre att låta det vara upp till tittarens fantasi, hellre än att vara övertydlig.

 

Har en del skrivet, kommer att lägga upp mer här. Det är så bra när man kan få feedback. Så man vet vad man ska lägga krut på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...