dupa666 Postad 18 februari 2008 Postad 18 februari 2008 Sitter i Premiere CS3 och pillar med material från min kamera (1080i) som jag deinterlaceat till 720p50. Allt ser bra och fint ut men när jag har dragit det igenom premiere och vill rendera ut det i 25p istället får jag enoooorm ghostning. Se bifogad screencap. Varför gör den så mot mig? Sätter jag slomo till 50% och drar up i 25 fps ser det helt ok ut. I 50 fps ser allt okej ut efter utrendering, men det är 25 fps jag vill ha slutmaterialet i. Det finns ju ingen riktig preset för 720p50 (finns en för HVX200 men den har inte samma pixelratio så det fungerar ej) men premiere borde väl kunna förstå att det bara är varannan frame som skall bort? Någon som vet hur jag ska lösa detta på ett smidigt sätt? 0 Citera
Max_H Postad 18 februari 2008 Postad 18 februari 2008 Premiere slår automatiskt på Field Blending om du slowar ett klipp. Högerklicka och slå av det så försvinner ghostingen. Du kan skapa en egen preset om du bara utgår från en annan. Förutsatt att codecen stöder formatet. /Max 0 Citera
peterfilm.se Postad 18 februari 2008 Postad 18 februari 2008 Tjena dupa666. Läser du in 1080i som 720p50? Varför och hur? Hur kan 50i bli 50p? Gör du den konvereringen vid capture eller i premiere? 0 Citera
dupa666 Postad 18 februari 2008 Författare Postad 18 februari 2008 Tjena dupa666. Läser du in 1080i som 720p50? Varför och hur? Hur kan 50i bli 50p? Gör du den konvereringen vid capture eller i premiere? Hej. nej jag har deinterlaceat materialet och dragit ner det till lägre upplösning med ett script som Soopafresh på videohelp.com har skapat. finns en liten guide till det här: http://www.freeride.se/forum/thread.php?t=41391 Fungerar bra och passar utmärkt för snowboard och liknande. Och tack till Max_H! Att stänga av Frame blend på klippet i naturlig hastighet löste mina problem. Tackar! 0 Citera
peterfilm.se Postad 19 februari 2008 Postad 19 februari 2008 Dupa666. Detta verkar intressant. Du har alltså filmat med 1080i. Sedan tar du capture och fårn in 1080i filer i datorn, dessa de-interlace:ar du så att den slutgiltiga filen (bilden) blir 50p. Och då blir storleken 960x540p50 (square pixel ratio?) och bilderna anser du vara knivskarpa? Du säger att ditt material blivit 720 (men i freeride artikeln står det 960x540)? Hur dunkar det sen. Kan man skapa DVDskivor och QTfiler som är 50p, alltså klarar alla DVDspelare 50p 0 Citera
peterfilm.se Postad 19 februari 2008 Postad 19 februari 2008 Shit testade precis. Fick ut en 960x540 50p. Helt sjukt bra. Precis som jag vill ha. Problemet är att den separerar ljudet till en egen fil, samt att det bara går att de-interlaca ett klipp i taget. Dvs det tar tid att gå igenom 30 timmars råmaterial (1500 klipp), men detta är precis så jag vill ha filmen. Man kanske kan leta upp alla klipp man ska ha och göra 20 olika tidslinor i premiere och köra ut för att sedan deinterlaca. Faan. Sjuuuukt snyggt blir det med twixtor. knivskarpt i 20% speed. Gör du alla dina deinterlace råmaterial klipp så här? i MSdos? Använder du det codecet som han nämnde? det blir 1 gb/minuten. Mycket? Gaaaah. Kan inte hjälpa det, men detta måste fan vara det bästa interlace tekniken jag sprungit på, om man finner sig i att gå ner från HD till SD. Men det måste man nog till alla snikna kameratillverkare börjar köra 1080P50 0 Citera
peterfilm.se Postad 19 februari 2008 Postad 19 februari 2008 Går det använda 40 GB filer i Adobe Premiere. Är det för stora filer att jobba med? 0 Citera
dupa666 Postad 19 februari 2008 Författare Postad 19 februari 2008 Jag har ändrat i .BAT filen så att jag får ut 1280x720. Det beror lite på vad det är jag håller på med. Nu när jag bara klipper lite random saker deinterlacear jag till Xvid 10mbps. Filerna blir ungefär 50% av orginalet (m2t) och kvalitetsförlusten är relativt försumbar, speciellt eftersom jag oftast drar ner materialet ytterligare en gång till dvdstorlek när jag renderar ut i premiere. Har kört lite med lossless codecet. Blir sjukt nice men tar mycket mer plats än jag kan använda nu när min största disk håller på att ge upp. Du måste också rendera 1gig/min filerna när du drar in dom i Adobe för att kunna kolla på dom utan enooormt mycket hack (Har en core duo 6600 med 4 gig ram) Sedan om du ska göra många filer, För mig fungerar det om jag lägger filerna i samma mapp och de heter typ filmsnutt001.m2t, filmsnutt002.m2t etc etc. Då drar jag bara igång den första filen och då kör den igenom alla filerna i mappen. Det KAN vara jag som ändrat något i någon fil också för att få det att fungera (var rätt länge sedan jag drog in det här) men ett alternativ är att skriva batfilensnamn filmsnutt001.m2t; filmsnutt002.m2t; etc 0 Citera
peterfilm.se Postad 19 februari 2008 Postad 19 februari 2008 ok, skall testa att skriva clippen efter varandra i koden för att rendera många. Men det går inte komma ifrån faktumet att ljuden blir separat? Hur går deinterlacen till för dig då du får ut 1280x720? jag kör ju in 10801 och får ut 540p50, vilket betyder att den tog bort varannan rad och drog ihop bredden, detta blir knivskarpt, men bilden blir rätt liten. I ditt fall så måste den väl interpolate deinterlaca allt, genom att först ta bort varannan rad och sedan fylla ut det genom att "blurra upp" de rader som är kvar. Anser du att det sättet blir skarpt också? Ni som kan mycket med olika codecs, Vad skulle det finnas för bra codec att omkomvertera mina mpeg/m2t filer till efter denna deinterlace tvätt? 0 Citera
Max_H Postad 19 februari 2008 Postad 19 februari 2008 Du kör ju CS2 på PC, så det är inte så lätt (annars hade P2 DVCPro HD varit ett bra alternativ)... Möjligen kan du testa Apple's Motion JPEG, men jag har inte testat den ur flergenerations hänseende. Har du ett Decklinkkort skulle Decklinks Motion JPEG också kunna vara ett alternativ... /Max 0 Citera
peterfilm.se Postad 19 februari 2008 Postad 19 februari 2008 Samtidigt behöver det ju inte vara HD (P2 DVCPro HD), eller. Det verkar nu som om jag kommer klippa allt i PAL DV project (progressiv), efter som min deinterlaceing av råmaterialet slutligen blir 960x540, och då frå jag plocka in det i ett SD projekt. Rogge har också snackat en hel del om Decklinks Motion Jpeg. Följer det codecet med själva kortet då? Jag skulle alltså kunna läsa in mina band som 1080i i ppro som mt2 eller mpeg (vilken vore bäst?), sedan tvätta i ovanstående deinterlace process och få ut det som 960x540 Motion Jpeg? Hur funkar detta codec med AE och Ppro. Viktigt att jag kan tanka mellan de applikationerna. 0 Citera
Rogge Postad 19 februari 2008 Postad 19 februari 2008 Rogge har också snackat en hel del om Decklinks Motion Jpeg. Följer det codecet med själva kortet då? Ja, den följer med kortet. Du kan även ladda hem deras codecs från deras hemsida. Jag skulle alltså kunna läsa in mina band som 1080i i ppro som mt2 eller mpeg (vilken vore bäst?), sedan tvätta i ovanstående deinterlace process och få ut det som 960x540 Motion Jpeg? Hur funkar detta codec med AE och Ppro. Viktigt att jag kan tanka mellan de applikationerna. Jag hade först bestämt mig för codec och sedan format. Motion JPEG verkar inte stödja alla upplösningar, därför hade jag kollat att den stödjer 960x540 innan jag hade tankat in allt så att man inte står där och blir besviken när man inser att man har massa mer jobb att göra. Jag hade alltså gjort små korta tester med korta klipp och sett till att allt fungerar, från intankning > redigering > slutmål, tex DVD. Först när allt fungerar, då tankar man in allt. Ja, du kan använda Motion JPEG i PPro och AE. 0 Citera
peterfilm.se Postad 19 februari 2008 Postad 19 februari 2008 Tjena Rogge, tack för ditt svar! Det verkar inte finnas någon färdig preset i Premiere för PAL 50P. Kan man köra desktop 50P? Vad är skillnaden där. Skulle man kunna skapa ett projekt med (preset): PAL 50P (720 x 576) progressiv Motion Jpeg och importera 960x540 för att sedan scale down till 720x440 och då få letterbox i Projektet. 0 Citera
peterfilm.se Postad 24 februari 2008 Postad 24 februari 2008 Ja, den följer med kortet. Du kan även ladda hem deras codecs från deras hemsida. Jag hade först bestämt mig för codec och sedan format. Motion JPEG verkar inte stödja alla upplösningar, därför hade jag kollat att den stödjer 960x540 innan jag hade tankat in allt så att man inte står där och blir besviken när man inser att man har massa mer jobb att göra. Jag hade alltså gjort små korta tester med korta klipp och sett till att allt fungerar, från intankning > redigering > slutmål, tex DVD. Först när allt fungerar, då tankar man in allt. Ja, du kan använda Motion JPEG i PPro och AE. Jag har motion JPEG redan? Hur kan jag ha det ? Fast två olika, Motion JPEG 1 och Motion JPEG 2 (eller A & B, jag kan inte kolla nu, då jag renderar). Är det samma sak som det motion JPEG som du snackade om Rogge? 0 Citera
Rogge Postad 24 februari 2008 Postad 24 februari 2008 Är det samma sak som det motion JPEG som du snackade om Rogge? Förmodligen inte eftersom du ställde frågan "Hur kan jag ha det ?". Om du inte har laddat ner Blackmagic Design's Motion JPEG codec så är svaret definitivt nej på frågan. :) Jag vet inte vad det är för skillnad på den Motion JPEG du har och den Blackmagic Design har. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.