snow Postad 15 februari 2008 Postad 15 februari 2008 Jag har skrivit mitt allra första manus. Det är första versionen och jag behöver, som ni kan se, hjäälp :) Med allt vad ni kan komma på histoien, innehållet, strukturering, tips om förbättring och allmäna skrivregler. När jag avslutade sista sidan och läste igenom manuset, upptäckte jag att det påminner otäckt mycket om Crash. Det var abslut inte medvetet eller avsiktligt, men tips om ändring tas gärna emot. Och handlingen, ja, det börjar med slutet där misshandel ägt rum. Sedan får vi följa historien från början fram till slutscenen igen. Det är om flera människor e en gemensam bekantskapskrets som delar på sig och påverkar varandra igen mot slutet. Jag vet att det är svagt på många ställen. samt tröga replikväxlingar. Hjäp behövs som sagt :) tack.VAR ÄR HJÄRNAN ETT två tre fem.doc 0 Citera
Shelly Postad 15 februari 2008 Postad 15 februari 2008 Vet inte om det bara är jag men jag tycker i alla fall att det är lite grötigt och rörigt, särskilt i början. Kanske bara fokusera på det som är viktigt? Är det viktigt att det är sju våningar upp? Att jeansen är ljusgrå? Att skorna är gröna? Försök att skriva det hela lite enklare. Lite fel i formatet, tex stora bokstäver på namnet i dialogen. Ang parenteser vid dialog, tex (oroligt) och liknade. Håll det kort, blir det långt skriv det istället som action. Tänker på Caspers första dialog, den parentesen är något han gör och kan därför vara action istället innan dialogen. Personligen tycker jag att man ska använda sig att dessa parenteser sparsamt, endast då det inte finns något som tyder på att någon ska säga dialogen roat så att man måste peka ut det. Har Casper hetat Jocke vid något tillfälle? Tror att du har missat att ändra det. Du har skrivit (mer arg,slåss … …)och sånt går inte, du får inte vara otydlig. Jag har inte sett Crash så om det finns likheter mellan dessa idéer påverkar inte mig. Detta med flickan och bensinen… Casper har hökögon som lyckas se den här cigaretten i luften. Och det hela känns inte dramatiskt i mitt tycke (kanske är jag förstörd av allt filmvåld genom åren?) utan det känns nästan komiskt och tankarna går till scenen i Zoolander. Kanske är det för att jag upplever det som lite rörigt att jag inte blir berörd eller engagerad i historian? Men det är tydligt att du själv är väldigt engagerad i historian, i ett ämne som är väldigt aktuellt. Är det första versionen? Det brukar ta ett tag innan alla bitar faller på plats, särskilt då man ofta stirrar sig blind på sin egen text. Hopps att någon annan läser det och kommer med bättre tips. EFTER HUNDPROMENADEN: Kanske är det hela lite kort? Man lära aldrig känna männsikorna och det kanske är det som gör att jag har svårt att bry mig om dem? 0 Citera
snow Postad 15 februari 2008 Författare Postad 15 februari 2008 Tack för kritiken. Det behövs. :) Jag håller med dig nu om att det är rörigt på flera ställen. Hur ska jag skriva för att skapa mer spänning och dramatik? Ja, det är första versionen av mitt första manus, märks nog tydligt. x) Vill lägga till något i slutet, vet inte vad, vill ge den där överraskande känslan så att publiken hajar till precis innan det tar slut. eehm jag får fundera.. ^^ 0 Citera
Shelly Postad 15 februari 2008 Postad 15 februari 2008 Vad vill du med det hela? "Våld är dåligt"? "Våld föder våld"? Om du kommer på vad du vill säga så tror jag att du lättare kan komma på vad och hur du ska ändra på det. Man skulle tex kunna få se lite av Henkes bakgrund, kanske kom han nyss hemifrån där han själv blivit slagen? Att försöka skapa sympatier för alla personerna, och varför de gör som de gör och sedan får vi se vilka följder det har. Jag är inte riktigt med nu eftersom jag har en tid att passa men jag har en bussresa att se fram emot och jag ska fundera vidare på vad du kan göra. 0 Citera
jbergman Postad 21 februari 2008 Postad 21 februari 2008 Det finns en hel del småsaker att påpeka, som att du inte beskriver karaktärerna, att du inte skriver ens hur gamla de är (du skriver att ett gäng av dem är i 26-årsåldern, men uppenbarligen inte Lisa emedan hennes dotter är 15), och du har missat att ändra Tobias till Mikael på ett ställe vilket gjorde att jag till en början hade mycket svårt att förstå vad som över huvud taget hände. Men men, dessa ting är petitesser. Vad jag i huvudsak saknar är en poäng med filmen. Vad vi nu har är ett gäng människor som är på en fest, och när de drar därifrån så hamnar flera av dem på exakt samma ställe. Och så blir det våldsamheter. Jaha? Liksom Shelly undrar jag vad du vill säga. Bensin antänds förresten inte av att man slänger en tänd cigg i det. /Jakob 0 Citera
snow Postad 22 februari 2008 Författare Postad 22 februari 2008 okej tack så mycket. jag har insett nu att det är en otydlig poäng. Måste fundera mer ordentligt för att komma på vad jag egentligen vill ha sagt. Tack för responsen. Nån/nåt mer? :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.