Baloba Postad 13 februari 2008 Postad 13 februari 2008 Mina orginalklipp visas i 16:9 (som de ska) när jag klickar på dem i "Media" men så fort jag lägger ner dem på Timeline så blir de ihoptryckta 4:3. Jag har letat bland menyerna men kan inte hitta rätt. Jag sitter med Premiere Elements 2.0. Klickade på klippet i Timeline och valde scale to frame, då visades det i 16:9 men med svart i över och underkant. Ngn som vet vad jag ska göra för att det ska bli rätt? 0 Citera
Max_H Postad 13 februari 2008 Postad 13 februari 2008 Du har med stor sannolikhet startat ett 4:3 projekt istället för ett 16:9. /Max 0 Citera
Baloba Postad 13 februari 2008 Författare Postad 13 februari 2008 Hmm ok, borde inte det intankade materialet oxå visas som 4:3 i så fall? Går det att ändra i efterhand? Jag kan inte hitta var, gick in i projektinställningar men kunde inte ändra formatet där. 0 Citera
Max_H Postad 13 februari 2008 Postad 13 februari 2008 Är klippet filmat som 16:9 så är det. Annars får du göra som du gjorde och skala om det. Du måste starta ett nytt projekt, ett skapat proj går inte att ändra. /Max 0 Citera
Baloba Postad 13 februari 2008 Författare Postad 13 februari 2008 Aha, jobbigt läge... Jag exporterade filen till en mpeg och fick en underlig svart ram. Samma sak hände i ett annat projekt när jag gjorde om det till en DVD i programmet. Antar att det va samma problem med att jag skapat ett 4:3 projekt? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.