Markus Dykfilm Postad 7 februari 2008 Postad 7 februari 2008 Hallå... hur många är det här som använder Edius som redigeringsprogram? Jag bytte nyss (2 månader sedan) till Edius 4.5 och är riktigt nöjd. Ett stabilt program som gör sitt jobb, plus att procoder värkar vara riktigt bra för exportering (det lilla jag använt det). så hur många fler användare finns det? kör ni med videokort också eller bara mjukvara? 0 Citera
Pehrbau Postad 7 februari 2008 Postad 7 februari 2008 Jag använder Edius sedan version 1.0. Gick över från Premiere så fort Edius kom. Canopus hade förr något de kallade RexEdit och StormEdit som var väldigt snabba och stabila men de hade inte alls de möjligheter som Premiere hade vid den tiden. Började med Premiere 4 som var ostabil och först när version 6,5 kom blev det stabilare och RT fungerade också bra med Canopus pluggar. Har också Premiere Pro 1,5 installerad men använder det nästan inte alls trots att det innebar ett rejält lyft efter version 6,5. Jag använder också Edius version 4.54 och liksom du uppskattar jag Procoder. Använder ibland också en plugg som heter ProDAD Mercali som fungerar utmärkt under Edius på både DV och HD. Jag vet att det finns någon till som använder Edius här på forumet men Edius har inte fått så stor spridning - än. Jag vet att det är mycket på gång hos Thomson/GrassValley och hoppas att särskilt alfa-hanteringen skall bli bättre snart. Dessutom har de ju ett mycket bra forum även om jag tycker att det gamla som stängdes förra våren var bättre. 0 Citera
Markus Dykfilm Postad 7 februari 2008 Författare Postad 7 februari 2008 Jag kör också Mercali... det är guld till UW bilder, faktiskt så räddade den plugin-en hela min produktion från Austarlien... ett STORT lyft. Jag har inte kolla så mycket på deras forum... läser och skriver lite på DVinfo's forum för GV. Färgkorr tycker jag är riktigt bra i Edius, jag var aldrig riktigt nöjd med det i Ppro. finns det fler användare? 0 Citera
Kaj44 Postad 8 februari 2008 Postad 8 februari 2008 Jag jobbar också med Edius 4.5 och som jag tycker är stabilt utan allt för mycket avbrott. Tidigare hade jag MATROX RT.X100 EXTREME PRO SUITE och med stora problem, just med min dator, det var lätt att jobba i men tyvärr råkade jag ut för många felmeddelande och avbrott så jag bytte till Edius på rekommendation av Mikael Lindqvist hos Scandinavian Photo och har uppdaterat efter hand som det kommit nyare versioner. En klar förbättring är det i Edius 4.5 och som jag hade stor nytta av när jag gjorde en dokumentärfilm, att kunna jobba i sequenser alltså olika kapitel, eftersom filmen innehöll 14 olika kapitel, så underlättade det enormt om jag ville ändra någonstans utan att det påverkade filmen i övrigt, det var bara att välja det kapitel man vill göra ändringen i, enkelt och bra. Jag är nöjd med Edius 4.5 och har vant mig vid menyer och tycker det är lätt att jobba med, men det finns säkert många alternativa redigeringsprogram som är jättebra. Jag har bara erfarenhet från Adobe 6.5, Matrox RT.X100 och Edius, och då ligger Edius bäst till i min värld. För övrigt refererar jag till Pehrbaus inlägg, en duktig, mångkunnig och hjälpsam medlem! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.