Gå till innehåll

WeveForm


Kaj44

Recommended Posts

Är det bättre att justera kameran innan man filmar eller som jag gör, filmar oftast med autoinställningen på min Panasonic DVX100Be, det visar sig när jag redigerar att värdena ligger på ca +110 och ca +-0 i WaveFormsfönstret, så det jag måste göra är att justera varje klipp i Color Balance, Color Wheel eller White Balance men det kanske man måste göra i vilket fall som helst beroende på vad man filmar?

Man har många möjligheter att ställa in kameran, men jag är rädd att det blir sämre om jag gör det manuellt.

Jag kan naturligtvis testa men eftersom jag är av naturen lat så är det enklare att fråga på forumet och mycket roligare!

 

Mvh/Kjell

Länk till kommentar
Share on other sites

Det enda du behöver tänka på är att ta hänsyn till den ljuskälla du har så att kameran blir vitbalanserad för just den ljustemperaturen. Jag tror att de flesta kameror ger litet för stor signal och därmed hamnar något över 100 IRE om svart-signalnivån ligger på 0 IRE. Det gäller PAL och det är annorlunda med NTSC.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...