Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Nitton personer och sex husdjur på sexton sidor, det är alltså minst en ny person per sida. Alldeles för många människor(och vingmuttrar) för mitt tycke, har ingen aning om vem som är vem. Jag skulle vilja ha lite mera tid att lära känna folk, spara några av karaktärerna till de andra avsnitten kanske?

Ang, vingmuttrarna, du måste skriva vad det är för något. Hur stora är dem, hur ser det ut, det måste stå i manuset annars vet man inte vad det är man läser om.

Vad hände egentligen i det här avsnittet? Det blev lite spännande då folket var arga på att det var en bil i stan men det trubbades av så fort, vips så satt alla i köket och drack kaffe. Kändes lite tunt, ingen konflikt.

Sedan fanns det även en hel del stavfel.

Men det kändes onekligen lite juligt mellan varven :)

Postad

Tack Shelly. Och det kan nog vara som du skriver att det är för mycket i början med presentationer, men jag hade velat presentera alla 10 familjerna i de fyra första avsnitten, men det kanske inte är nödvändigt.

Jag laddar upp min "synopsis" igen, där är ju lite fakta som kanske gör det lättare att "se".

Jag arbetar ju i celtx, och där finns så man kan beskriva alla olika karraktärer, räcker det inte egentligen med det, om man nu ska skicka manuset vidare, och en någorlunda synopsis, jag tycker annars att det blir för mycket karraktärs beskrivning i manus.

Och med den snopna avslutningen på motorfordonsproblemet så ville jag ju ha den avslutad i första avsnittet och visa "den goda viljan", men det kanske ger sig när man skriver några avsnitt till, lite ändringar och så.

Tack igen.

Mvh

Postad

Jag vet inte hur andra tycker men jag vill ha all fakta jag behöver i manuset, vill inte sitta och läsa och sedan "slå upp" något för att veta vad det är. Jag tycker att du ska skriva hur en vingmutter ser ut i manus så att jag vet vad jag ser. Tex, Jussi dansar runt på staketet vill jag minnas, då kan det vara kul att veta hur stor han är. Jag gissar att han är ganska liten men man ska inte behöva gissa.

Tycker att det behövs en liten knorr i historian, det känns som om det löste sig alldeles för lätt.

• 3 veckor senare...
Postad

Liksom Shelly behöver jag karaktärsbeskrivningar i manuset, för nu vet vi inte ens hur gamla de olika karaktärerna är. Antalet karaktärer bekymrar mig mindre. Det är första delen av 24, och att ett gäng av dem flashar förbi i början utan att introduceras ordentligt känns inte så konstigt. Vad jag dock saknar är ett tydligt perspektiv, det vill säga ett par tydliga huvudkaraktärer. Nu vet jag inte hur du har tänkt att lägga upp serien i sin helhet, men de karaktärer som är viktigast borde få mer fokus i det första avsnittet. Du kan utan vidare klippa bort en del av vad flyttgubbarna har för sig till exempel.

Den plötsliga vändningen i bilfrågan var lite av en besvikelse, i synnerhet som det hade kunnat vara drivkraften för ett helt avsnitt, utan problem. Samtidigt förstår jag vad du var ute efter, och jag tyckte att det fungerade helt okej.

/Jakob

Postad

Ja, jag behöver nog bli bättre på karraktärsbeskrivningar, ska försöka göra det lite klarare och återkomma, blir väldigt glad för feedback.

Huvudkarraktärerna är ju familjen Bohem, ska försöka få de lite klarare oxå!

Tackar

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...