peterfilm.se Postad 29 januari 2008 Postad 29 januari 2008 http://www.pricerunner.se/pi/27-1019011/Baerbara-datorer/HP-Pavilion-DV6635-Intel-Core-2-Duo-1.66GHz-2048MB-120GB-TFT15.4-DVDRW-Win-Vista-Home-Premium-produktinformation (HP 6635) Vad tror ni om denna dator som en arbetsdator med möjlighet att redigera mindre projekt och framför allt använda som "capture-maskin" under längre resor. Kommer Vista krångla med min adobe prod (PPro 2.0, Ae 7.0, encore 2.0)??? Väldigt viktgit datorn har ju firewire, ett bra nvida kort på 800mb. kommer mest ha datorn som arbetsdator. design, web, email m.m. men kommer vilja kunna köra några kortfilmer också om det behövs. Fråga 2. Jag har aldrig använt en dator för capture som har den "lilla" varianten av port (se bifogad bild nedan). Den stationära datorn har en firewire port som mer ser ut som en usb port. men det är väl samma sak för captrue (förutom att jag måste köpa en sådan kabel) :) Peter 0 Citera
Max_H Postad 29 januari 2008 Postad 29 januari 2008 Capture och enkel redigering funkar säkert. Men programmen KAN krångla med Vista (inte "officiellt" godkänt). DVD bränning inte bara KAN krångla, det KOMMER att krångla. /Max 0 Citera
peterfilm.se Postad 29 januari 2008 Författare Postad 29 januari 2008 Tjena Max. Är det adobes tidigare program (mina versioner) som kommer krångla menar du. Skulle CS3 funka bättre? Att DVD bränning krånglar? Alltså om man kör encore. Den kan ju inte krångla med datorns program som skickas med? 0 Citera
Max_H Postad 30 januari 2008 Postad 30 januari 2008 DVD bränningen i Encore och PPro kommer att krångla, och eventuellt (troligen) inte funka alls. I CS3 är det inga problem. Datorns program lär väl förhoppsningsvis funka. Men du kanske kan ned nedgradera (uppgradera ? ) till Windows XP... ;) /Max 0 Citera
peterfilm.se Postad 30 januari 2008 Författare Postad 30 januari 2008 Jo jag har funderat på det. Men är inte dagens laptops byggda för att köras med Vista? Eller skulle du verkligen rekomendera att installera XP? 0 Citera
Arclight Postad 30 januari 2008 Postad 30 januari 2008 Har själv en 6615EO, och den kom med Vista. Eftersom jag scannar massa gamla diabilder på den datorn så var såklart scannern inte kompatibel med Vista, så jag var tvungen att installera XP på den och det fungerar utmärkt. Fick leta runt lite på forum och så för att hitta drivrutiner till all maskinvara, men det är i princip samma chipset och grafik som datorer som levererades med XP, det är bra det att HP och andra företag inte listar drivrutiner till XP nu pga av avtal med käre Microsoft. Det enda negativa är att man förlorar garantin när man gör såhär, men what the heck. Och 8400M GS är inte ett bra grafikkort, det är extrem låg budget kort. Men visst, det funkar hur bra som helst till program som inte är så grafikintensiva. 0 Citera
peterfilm.se Postad 12 mars 2008 Författare Postad 12 mars 2008 Ok, Har precis köpt en HP laptop (http://www.inet.se/datorer/baerbara/hp-pavilion-dv2675-vista-premium/1968317) står i valet och kvalet att ominstallera till XP pro 32. Vill gärna ha alla adobe program på datorn (men Premiere 2.0 och AE 7.0 är måsten). Men det vore ju skönt att ha encore också, och det verkar ju inte funka alls till Vista. Om jag skall ta bort Vista och installera XP, vad är det för drivrutiner man bör tanka hem då? Grafikkortet, morderkort(?), (ljudkort? eller är det integrerat?), webkameran i LCDskärmen överkant (?) Allt? Vill ha XP, men samtidigt rädd att det fuckar upp datorn? 0 Citera
peterfilm.se Postad 12 mars 2008 Författare Postad 12 mars 2008 Problem. När jag försöker installera XP, så säger XPs installationsprogram att det inte hittar datorns hårddisk. Vad har de nu gjort för att se till att vi måste ha Vista? Går det inte byta till XP? 0 Citera
Max_H Postad 13 mars 2008 Postad 13 mars 2008 Det kan vara en SATA disk i din nya burk och att Windows XP inte "ser" disken. Googla på "Install Windows XP on a SATA drive" så hittar du massor av svar. /Max 0 Citera
peterfilm.se Postad 13 mars 2008 Författare Postad 13 mars 2008 Ok, gjorde några försök att förstå detta fenomen inatt, men de tester jag testade funkade inte. Ärligt, om man skaffar CS3, funkar det med vista? Eller rättare sagt, skall jag behålla Vista och installera min gamla prodstudio (ppro 2, ae 7, encore 2 m.m.) och de flesta funkar? Om encore inte funkar får det bli väl så länge. Men funkar PS2, Illustrator, Ppro och AE på Vista. 0 Citera
Max_H Postad 13 mars 2008 Postad 13 mars 2008 Det funkar troligen att klippa utan problem... Det som troligen inte funkar är att bränna dvd-skivor eftersom Microsoft ändrade hela strukturen för detta i Vista. /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.