Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Är det någon som har erfarenhet av konverterlins till Panasonics DVX100?

Jag har köpt en konverterlins "AG-LA7200G" till min kamera men jag tycker inte den passar 100%, den känns lite glappig på motsvarande sida av låsskruven.

Jag undrar om det fattas något, typ distansring eller om det bara är att skruva direkt i kameran.

Tacksam för tips

/Kjell

Postad

Tack D_Odell för länktipset, jag skall försöka få det översatt till svenska.

Jag beställde linsen från Globalmediapro 25/1-2008 på kvällen och fick konvertern på måndag kl. 12.30 till dörren den 29/1-08 fungerade perfekt och tjänade 2 600:- när skatt och tull var betalt, kan verkligen rekomendera företaget trots att det ligger i New Zealand.

Jag har inte hunnit att kolla så noga hur AG-LA7200G fungerar, men vid första inspelningen jag gjorde så körde jag 4:3 format för att sedan jämföra med 16:9 och det första jag reagerade på var att jag fick ingen skärpa på texten på ett papper som jag filmade med 16:9 linsen, det var helkonstigt.

Jag klippte ihop lite i Edius som jag ställt in på 16:9 format och exporterade det till Encore som AVI-file för att sedan bränna ut på DVD+RW.

När jag spelade upp det i min DVD-spelare och på min wide screen monitor TV, så blev det som jag räknade med, svarta kanter på höger och vänster sida i 4:3 formatet men jag blev lite förvånad att det var samma fenomen på 16:9 formatet, alltså svarta kanter på båda sidor, Varför?

Är det något jag förbisett eller missat?

Är det samma fenomen på en kamera som har 16:9 format som original, att bilden förvrängs i sökaren eller skärmen, alltså ser ihopdragen ut?

När jag filmade i 4:3 format så det jag såg i sökaren var nästan identiskt med det jag såg på TVen efteråt.

Det är mycket med det jordiska som jag inte förstår?

/Kjell

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...