Spiritual_Chaos Postad 25 januari 2008 Postad 25 januari 2008 Bor i Molkom så tänkte att det kunde vara smidigt att ta bussen till Karlstad om man skall scanna sina filmer. Någon som testat företaget "Karlstad film till video"? Detar 5kr per meter smalfilm, 100kr per DVband och scannar med utrustning från SVT. Vad de sagt till mig iaf, pålitliga? 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 25 januari 2008 Postad 25 januari 2008 De har en gammal Sony BM-någonting apparat för överföring av film (minns inte beteckningen såhär på rak arm). De har alltså inte en riktig scanner som kör ruta för ruta, mer som en avfilmning av filmen (fast utan att man projicerar upp bilden på vägg/duk eller papper), ungefär som de gamla Goko-apparaterna med ett litet inbyggt kamerahuvud. Kvaliteten blir inte som med en riktig filmscanner. Visst kan SVT ha använt den utrustningen (eller liknande) en gång i tiden, men den är uråldrig idag och jag har svårt för att se SVT hänga kvar vid gammal teknik (så SVT använder troligtvis inte den tekniken idag). 0 Citera
Spiritual_Chaos Postad 27 januari 2008 Författare Postad 27 januari 2008 Ok ok... men kanske är en "bra" lösning vid en testrulle om man bara ska leka ruint lite, 100 spänn per DV-band + 5kr metern är väl inte ett så dumt pris ändå. Antar jag... 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 27 januari 2008 Postad 27 januari 2008 Allt är relativt. :) Har man en projektor så behöver man inte ens få sina provrullar scannade, det går att se på reversal filmer med projektorn. Gör man en off-the-wall kopia samtidigt så har man en budgetkopia att leka med i redigeringsprogram. (off-the-wall = filma av projektionen med en DV kamera på stativ) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.