Fågelström Postad 24 januari 2008 Postad 24 januari 2008 Hallå! Jag är en väldigt filmintresserad snubbe som har planer på att läsa till filmproducent på högskolan i Trollhättan (Filmproduktion 180hp). Är det någon som har några erfarenheter av denna utbildning? MVH Fågelström 0 Citera
Bleckert Postad 25 januari 2008 Postad 25 januari 2008 Jag läsar 2a året på utbildningen i trollhättan och ska först fråga om vad du vill jobba med. Utbildningen är ingen filmskola eller filmlinje i den bemärkelsen att man får en kamera i handen och filmar i 3 år utan en ren producentutbildning. största delen är företagsekonomi, juridik, arbetsledning. jag tycker att det är en bra utbildning för man får en helhetsbild över hur filmproduktion går till, från idé till dvd rea! Det är väldigt lite praktik inlaggt i utbildningen men det gör bara att man måste driva egna projet på sidan vilket man lär sig mycket på. å andra sidan lär man sig inte så mycket om man inte gör det så det är mycket ansvar på en själv. det finns gott om utrustning på skolan och utbildningar i redigering och ljud så man kan få tag i rätt bra folk till sina produktioner! som sagt, om du vill bli producent är det en bra utbildning, om du vill bli regissör (som alla andra) fotograf eller filmarbetare är det inte fullt så bra! 0 Citera
Fågelström Postad 25 januari 2008 Författare Postad 25 januari 2008 Jo det är filmproducent jag har tänkt mig. Det är det filmyrket som jag tro passar mig bäst då jag har lätt för ekonomi och har haft långgågna planer på att starta eget företag, vilket är något som har stora likheter med filmproduktioner. Det är bra att det finns tillvalskurser. Hur mycket praktik är det under skoltiden? /Johan 0 Citera
Bleckert Postad 26 januari 2008 Postad 26 januari 2008 Jo det är filmproducent jag har tänkt mig. Det är det filmyrket som jag tro passar mig bäst då jag har lätt för ekonomi och har haft långgågna planer på att starta eget företag, vilket är något som har stora likheter med filmproduktioner. Det är bra att det finns tillvalskurser. Hur mycket praktik är det under skoltiden? /Johan det är ingen praktik i den bemärkelsen att skolan fixar en plats på en "riktig" filminspelning, men sista kursen under första året (10 veckor) ska man i grupp producera en film, valfri genre, på minst 6 minuter. upplägget är ganska fritt och man får 5000 kr plus moms av skolan att röra sig med, plus att man får låna en del utrustning och klippstationer m.m. jag producerade in film som gick på ca 80 000 under denna kursen men ambition och prestationsnuivån är väldigt varierande. under sista året skriver man sin c-uppsats och då är det vanligt att man ger sig ut på "riktiga" produktioner och skriver om ett speciellt ämne som man granskar under sin praktik, typ arbetet mellar regi och foto, prod-ledarens arbetsupplägg, filmens ekonomiska upplägg m.m. också gasnka fritt! Men om du har klart för dig att du vill bli producent kan jag rekomendera utbildningen. 0 Citera
Fågelström Postad 28 januari 2008 Författare Postad 28 januari 2008 80 000! Hur lyckades du finansiera den? Jag försöker skriva endel kortfilmsmanus så att jag har rätt mycket idéer på vad min film skulle kunna handla om. Jag har läst någon sån där uppsats och det verkar väldigt kul och inspirerande. Vad kollar dem mest på vid antagningen till skolan. Är det betyg, högskoleprov, tidigare erfarenheter eller hur man är som person och passar för yrket? 0 Citera
Fågelström Postad 28 januari 2008 Författare Postad 28 januari 2008 filmen du skriver om, är det filmen på din länk? Den är i alla fall väldigt välgjord och snygg. Jag tror på att inte ha för mycket dialog i billigare produktioner då oerfarna skådespelare ofta har problem att få dialog att låta trovärdig. 0 Citera
Bleckert Postad 28 januari 2008 Postad 28 januari 2008 Nej, filmen på min länk är vårt showreel, ett mindre hopklipp av både kortfilmer och reklamer. Hur den finansierades håller jag hemligt men kan säga att allt inte var rena pengar, en del var materiell spons. vet inte så mycket om antagningen då jag kom in på betyg. man kan komma in på intrevju, förutsatt att man har högskolebehörighet från gymnasiet. men vad jag vet så är det inte så svårt att komma in. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.