Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej! Nu när min dotter börjar närma sig de 4 (månader) så tänkte jag att det är på tiden att man inhandlar en videokamera så att man kan föreviga den lillas uppväxt.

Läst en hel del här på forumet om vad man skall tänka på. Har hela tiden varit mest inne på en HDD kamera då jag tycker det värkar smidigt, har inget intresse av att spara "råmaterialet" utan vill ändå bara ha ut det på en DVD i slutändan. Dock har jag här uppsnappat att det finns delade meningar om huruvida kvaliten på filmen blir sämre med en HDD kamera än en mini-DV, trotts allt vill jag ju få ut bästa möjliga kvalite för pengarna. Så någon som VET hur det ligger till? Är det sämre kvalite på en HDD än mini-DV??

Undrar även hur länge man kan videofilma med en HDD kamera på 30gb. Står att man kan filma i UPPTILL 20-24h men antar att detta är med sämsta kvaliten, hur länge blir det om man filmar i bästa? Uppskattar att jag inte behöver filma mer än ~4h per gång inna filmen tankas in i datorn.

Tacksam för alla svar!

Mr M

Postad

Ännu inte fått något svar så får väll svara mig själv lite ;-)...

Kollade in denna informationfilm om Canons HV20 på pricerunner:

http://www.pricerunner.se/prtv-popup/canon-hv20.html?noheader=1

där det framgår att det ÄR bättre kvalite på mini-DV än HDD då HDD komprimeras. Men hur blir det när man bränner ut på en DVD? Komprimeras inte då även mini-DV formatet så slutprodukten blir lika eller? Hur gör alla andra här som har mini-DV, kollar alltid på filmen genom kameran?

Undrar lite över HV20 med. Måste man ha HD-tv för att kunna spela upp filmen och krävs det väldigt kraftig dator för att redigera???

Känner att jag blir allt mer förvirrad ju mer jag läser så hoppas jag får lite vägledning här..

/Mr M

Postad

Du får leta lite bland trådarna.

All info finns där.

Sammanfattning:

Köper du en HV20 så kan du spela in i HD fast redigera i DV.

Det du har på banden kan du spela upp på vilken TV du vill men för att få ut max av dina inspelningar så ska du ha en HDTV.

Mitt förslag är att köra med HV20 och redigera i HD. De färdiga filmerna spar du på band och på DVD. När du uppgraderat TVn så kommer du plocka fram dina band och bränna ut dom på Bluerayskivor och njuta.

Kom ihåg att det är om 10-20 år som det kommer vara roligast att se filmerna på din dotter och då kommer det garanterat kännas sunkigt att titta på dvd.

Plus att din dotter kommer hata dig om hon får reda på att du snålade med backup på hennes barndom...

/KN

Postad

Plus att din dotter kommer hata dig om hon får reda på att du snålade med backup på hennes barndom...

Snygg komentar...

Medveten om att den mest info finns här bland trådarna men är lite svårt att solla för en nybörjare då mycket av informationen är motsägelsefull.

Och vist, fattar att en HDV ger mycket bättre kvalite, sett mycket som talar för det här men hur länge håller den. Kanske skall köpa en biligare nu och få tag i en betydligt bättre om 4-5 år med HDD som spelar in i HD... svårt det här.

/Mr M

Postad

Signalen komprimeras även på band men med en annan algoritm.

Jag håller helt med beta75 om vikten av att ha kvar källmaterialet. Du vet inte idag vad du kommer att göra om några år och din dotter blir inte intresserad förrän om 20 år.

Visst kommer det nya format under åren men det går alltid att spara om källmaterialet i ett modernare format om det blir nödvändigt. En DV-kassett kostar inte mer än knappt 30 kronor om man köper några stycken eller knappt 100 kronor om man köper versionen av högre kvalitet som är avsedd för HDV och klarar några minuter längre (63 mot 60).

Vad gäller kameran HV20 så är den mycket populär för närvarande och ger mycket för pengarna.

När du filmar med en så liten och lätt kamera är det mycket svårt att undvika att kameran skakar så jag kan rekommendera ett stativ. Själv använder jag alltid stativ utom i absoluta undantag. Kan bero på tidsbrist, utrymme mm.

Det kommer att roa din dotter och särskilt hennes pojkvän när du om drygt 20 år visar henne filmad när hon badas i en balja vid 6 månaders ålder! Det vet jag av egen erfarenhet.

Lycka till!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...