adamhaglund Postad 20 januari 2008 Postad 20 januari 2008 Detta är förmodligen en elementär frågeställning, men för mig som nybörjare är det lite förvirrat. Jag tar det från början: 1. Jag har filmat med min kamera, Sony SR7E, i 16:9-format och standardupplösning. 2. Filerna är i mpg-format. 3. När jag spelar upp filerna i tex GOM-player så ser allt rätt ut. 4. För att kunna importera filerna till Adobe Premiere måste jag konvertera till filerna till .avi. Jag hittade VirtualDubMod som gör detta. (Har ni förslag på andra bra konverterare?) 5. Den konverterade filen blir visserligen en avi-fil, och det går att importera den till Premiere. Projektet är inställt som denna bild visar: http://tmp.adamhaglund.com/skarmdumppremiere.jpg Men, när jag visar filen blir den i 4:3-format, bilden blir ihoptryckt. Det blir också likadant när jag försöker spela upp den nya filen i GOM-player. Är det inställningarna i VirtualDubMod som är fel (jag har letat genom alla menyer men hittar inte rätt) eller kan jag korrigera inställningarna i Premiere så att det blir rätt? Tack på förhand! MVH Adam 0 Citera
beta75 Postad 20 januari 2008 Postad 20 januari 2008 Widescreen är 720x576 pixlar som spelas upp som 1024x576 dvs med rektangulära pixlar. /KN 0 Citera
Rogge Postad 20 januari 2008 Postad 20 januari 2008 Adam, det låter som om 16:9-flaggan fallit bort. Markera filen i Premiere Pro's Project Panel och gå till File > Interpret Footage och ändra Pixel Aspect Ratio från 1.067 till 1.422. 0 Citera
adamhaglund Postad 20 januari 2008 Författare Postad 20 januari 2008 Stort tack Rogge, det funkade bra! /Adam 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.