Rockan Postad 16 januari 2008 Postad 16 januari 2008 Hej Jag har nyss börjat skriva på det här manuset, det är det första manuset jag någonsin börjat skriva på men har alltid haft intresse för att skriva och film, så det har alltid varit något jag viljat ge mig in på. Men ah, nu har jag gjort de varje fall, så slängde ihop det här (bifogad fil) nu i eftermiddags, skulle vilja ha tips och kritik på hur jag skrivit det hittils, själva historien är självklart inte alls färdigt i den bifogade filen jag skickar med men jag har det som klart i huvudet om vad som kommer hända osv. Men som sagt, ge mig tips och kritik på hur jag skrivit. Tack på förhand // Rockan ( inte rockarn :P )I skydd från regn.doc 0 Citera
gorse Postad 16 januari 2008 Postad 16 januari 2008 Det behöver inte skriva "Klipp till" och "övertoning". Koncentrera dig på berättelsen i första hand och skriv enkel svenska. Jag hade lite svårt att se kontinuetet i berättelsen när det fattas punkt och stor bokstav. Du har säkert en bra bild i huvudet, men det fastnar inte riktigt på pappret. "Sväng vänster" säger mig ingenting utan att känna till geografin. Du beskriver "Dörren" utan att innan introducera "dörren" som en dörr och det gör det också lite svårt att läsa ut vad du menar. Du borde skriva: "Isak sitter i buske. Busken är grön." Typ. Det skall bli spännande att se hur ditt manus kommer att utveckla sig. 0 Citera
Rockan Postad 17 januari 2008 Författare Postad 17 januari 2008 thanks man! Ska lägga upp det när jag byggt ihop världen lite bättre :) Men tack för tipsen! btw. är det lockar du har ? 0 Citera
Shelly Postad 17 januari 2008 Postad 17 januari 2008 Vet inte hur många gånger jag har börjat läsa detta nu… det är svårt att ta sig igenom trots att det inte är särskilt långt. Precis som Gorse säger så är det nog en god idé att skriva det enklare, lite rakt på sak. Det är inte viktigt att han går till just vänster. Eller att han står i en hiss upp till Elin, vi vet inte vem Elin är, han står i en hiss punkt. Det märks att du skrivit förr då du skriver mer i berättarform än filmform, ”show don’t tell”. Här är ett bra exempel på hur man inte ska skriva, ”Hon vet att han går på droger men gillar inte att han tar hemma hos henne, men han brukar ta det hos henne ändå, fast i smyg.” Funkar bra i en roman men inte i ett manus. En fråga om historian dock, han blev jagad och skyndade iväg men sedan tycks det försvinna hans minne då han kommer till Elin? Eller missade jag något nånstans (jag kan slarva då jag läser så risken finns)? Annars så tror jag att Isak kan bli en kul figur, det ska bli kul att läsa en uppdaterad version och fortsättningen :) 0 Citera
Rockan Postad 18 januari 2008 Författare Postad 18 januari 2008 Tack så mycket för kritik och tips. Det är svårt att skriva enkelt utan att bolla det med andra tycker jag, jag har skrivit lite mer nu men det är mycket kvar att förenkla och bygga upp i historien osv. Men jag lägger upp det jag har skrivit hittils. Angående att Isak har kan ha tycks glömt vad som hänt är ju för att han går på heroin, längre fram i historien så kommer det upp mer om vem Isak egentligen är men jag jobbar på att försöka klura in lite mer hur jag ska förstärka karaktärerna och dialogerna, men det kommer. :)I skydd från regn.doc 0 Citera
gorse Postad 18 januari 2008 Postad 18 januari 2008 Jag har inte läst nya versionen ännu, men ett tips är att tänka som om du och faster agda som är blind kollar på film. Du skall förklara vad som händer för blinde faster agda. Du får inte glömma nånting för då kommer hon att ständigt fråga "vem är det?" eller "vad är det?". Som exempel, isak som går på heroin; Om det inte sägs i början utan man skall få veta det senare, så kan man i första presenetationen av isak skriva att han ser sliten ut (om det är det man vill). Det är mycket att tänka på. Ta en titt på manusskolan här på sidan. Faktiskt riktigt bra. Har man läst alla sidorna om dramaturgi och manus så tror jag man har mycket basfakta för att börja skriva. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.