Gå till innehåll

vad ska man ha för inställning när man komprimerar.


Cavalera

Recommended Posts

Det beror på vilken DivX-version du använder men generellt så finns det en massa olika inställningar när du väljer komprimeringstyp/grad/bitrate m.m. Detta gör att det kan bli väldigt svårt att veta vilken inställning som är bäst.

 

På saiten Doom9.org finns de flesta, jag vågar säga alla, verktyg och codecs du behöver för att komprimera en film.

 

Ladda hem den här bitrateuträknaren till att börja med:

http://www.doom9.org/Soft21/Calcs/BBC_v1.2.zip

 

Jag skulle dock rekommender att du använder Xvid istället för DivX men det beror mer på personliga skäl än att jag kan säga att den ena är bättre eller sämre. I Xvid kan du välja hur hög kvalitet du vill ha och slippper då hålla på och tjafsa med bitrate.

 

Ofta kan det vara en hel vetenskap att få kompimeringen dit man vill. Ska man bara trycka ihop filmen till vettig storlek utan att bekymmra sig om tex hur många CD-skivor den ska få plats på, så blir det iaf lite enklare.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=chilly_schrimp]Det beror på vilken DivX-version du använder men generellt så finns det en massa olika inställningar när du väljer komprimeringstyp/grad/bitrate m.m. Detta gör att det kan bli väldigt svårt att veta vilken inställning som är bäst.

 

På saiten Doom9.org finns de flesta, jag vågar säga alla, verktyg och codecs du behöver för att komprimera en film.

 

Ladda hem den här bitrateuträknaren till att börja med:

http://www.doom9.org/Soft21/Calcs/BBC_v1.2.zip

 

Jag skulle dock rekommender att du använder Xvid istället för DivX men det beror mer på personliga skäl än att jag kan säga att den ena är bättre eller sämre. I Xvid kan du välja hur hög kvalitet du vill ha och slippper då hålla på och tjafsa med bitrate.

 

Ofta kan det vara en hel vetenskap att få kompimeringen dit man vill. Ska man bara trycka ihop filmen till vettig storlek utan att bekymmra sig om tex hur många CD-skivor den ska få plats på, så blir det iaf lite enklare.

 

Lycka till![/citat]

 

 

Eric??

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...