storhuvve Postad 10 januari 2008 Postad 10 januari 2008 Hallå Hej. Jag hoppas verkligen att jag har postat detta i rätt forumavdelning. Jag har ett flash-video relaterat problem, jag inser att jag kan vara fel ute när jag ställer en sådan fråga här men min förhoppning är att det finns iallafall någon som kan (speciellt när detta forum tycks vara fullt av multibegåvade). Så till själva problemet. Jag har i Premiere gjort satt ihop en film, som i sig består av 4 stycken olika filmer. Jag ska försöka utveckla. Min film består av 4 bildrutor, i varje bildruta utspelar sig en Intervju. När man trycker på play börjar således 4 personer prata i munnen på varandra. Jag skulle oerhört gärna (förutsatt att det är möjligt) vilja omarbeta denna film i Flash så att tittaren själv avgör vem han vill lyssna på, de andra 3 filmerna fortsätter rulla, dock tysta. Helst skulle jag vilja att den person som musen för tillfället ligger över hörs, medens de andra inte hörs (men samtliga filmer fortgår). Dock är mina flash kunskaper som sagt ganska begränsade och om detta är för avancerat skulle även en mute knapp på samtliga filmer också vara perfekt. Jag hoppas verkligen min förklaring är i alla fall till hälften förstålig. Jag inser att det förmodligen finns kring 700 sätt att göra detta på. Om jag själv skulle försöka skulle jag med stor säkerhet (jag kan knappt flash på en grundläggande nivå) efter tre månader lyckats skapa något som liknar mina önskningar. Jag skulle dock gått en galen omväg och mina sexton meter kod skulle kunna ersatts med typ tre ord. Som det ser ut nu ligger min film i premiere och väntar på att bli exporterad ut. Dock har jag inte lyckats lista ut huruvida jag ska exportera varje film separat, varje audio klipp separat etc. Följaktligen, jag sitter fast och kommer inte loss. Sammanfattningsvis: Hur åstakommer jag bäst och enklast detta i flash? Går det ens att göra? Om någon skulle ta sig tid är jag sjukt tacksam. Ha en jättebra dag och tack för visad uppmärksamhet. 0 Citera
janneck Postad 15 januari 2008 Postad 15 januari 2008 Det går inte att göra i AE eller premiere då dessa program endast lämnar en enkel "video" fil.. Det är en programeringsfråga som i t.ex. macromedia flash... Alltså program som kodar flash hemsidor. Exportera 4:a flash filmer och sen koda i ett sådant progrma.. Jag tror inte jag är ute och cyklar. i annat fall får någon rätta mig. 0 Citera
Max_H Postad 15 januari 2008 Postad 15 januari 2008 Missade denna... Är inte heller något vidare på flash (tyvärr)... Men du har väl ett par val tror jag. - Ett (1) videoklipp med 4 st bild-i-bild och 4st tillhörande ljudspår. Sedan skapar man (säker jättelätt ;) ) 4st olika mouse-over-event som spelar upp rätt ljud. - 4st videoklipp med tillhörande ljud som aktiveras av återigen 4 st mouse-over-event. Jag misstänkter dock att du kan få trubbel med uppspelningen, beroende på HUR du exporterar ut filerna. Och hur du ska "hosta" dom. Vill du att uppspelningen ska streamas är det ju Flash Media Server som gäller. Annars är det progressive download á la Youtube som gäller. Undvik att "baka in" video i QT-filer eller i själva SWF-filen eftersom det kan ge osynk (last-gammal Flash/Quicktime-problematik). Är osäker på om det finns ngt färdigt skript att få tag på men en fråga på det amerikanska forumet kan ju vara en variant. http://www.adobe.com/cfusion/webforums/forum/index.cfm?forumid=15 Att söka runt lite på Adobe Exchange är också en variant: http://www.adobe.com/cfusion/exchange/ /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.