Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjo!

Om man äger en domän är det då möjligt att använda det som varumärke

om man använder domänen till att publicera egenproducerat digitalt material?

Domännamnet är mitt det betalar jag för men om någon annan tex bara

tar bort punkten till toppdomänen och använder det som sitt märke kan

jag hävda att det stulits från mig?

Det är en helt hypotetisk fråga men som kan vara av intresse längre fram.

Postad

I princip, ja.

Det finns två typer av varumärken; inarbetade och registrerade. Registrerade varumärken tas om hand av Patent- och registreringsverket. Det kostar några hundralappar men ger dig skydd i hela Sverige. Man kan skydda bilder, logotyper, slogan, färgkombinationer, mönster, ljud och liknande så länge de är unika och inte kan förknippas med något annat varumärke.

Inarbetade varumärken är däremot inte registrerade, men däremot som namnet antyder just inarbetade under många år och har oftast nationell penetration.

Att du betalar för ett domännamn innebär inte att du har ensamrätt för ett varumärke. Tvärtom - det är något av ovanstående som gäller. Däremot kan du tvingas lämna ifrån dig domännamnet om du inkräktar på företags varumärke (exempelvis Absolut.nu som tidigare ägdes av en privatperson och inte alls innehöll något relaterat till Vin & Sprit AB). Det gäller att bearbeta marknaden med ditt domännamn i så fall. Under många år.

Voodoo Film är exempelvis ett varumärke (oregisterat) till företaget Backend Media (registrerat).

Postad

Jag köpte domänen i förrgår men har använt namnet sedan 1996 men det är bara några tusental utvalda vänner som känner till att jag är jag. Jag siktade på COM adressen men den var upptagen men fick inte helt besviken SE.

Jo jag började använda namnet i ett textbaserat webspel som då hade massor med användare. Jag blev lite duktig men lyckades aldrig vinna då jag alltid blev attackerad

av massor med folk de sista minuterna innan deadline. Jag slutade som bäst på tredje

plats.

Men domänen är åtminstone min för tillfället ;)

Tack Pace för utförligt svar.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...