mzreklam Postad 2 januari 2008 Postad 2 januari 2008 Vad får jag för fördelar med att ansluta ett typ AJAkort till min mac och Final Cut studio. Idag har vi fw till det mesta. 0 Citera
Max_H Postad 2 januari 2008 Postad 2 januari 2008 Det varierar på vilket kort du kör, men: Blackmagic: SDI in/ut, ev analog komponent in/ut, ev hårdvaru upp/ned skalning i RT, mm Aja: Samma som Blackmagic men dom har lite mer hårdvaruacceleration i vissa fall. Du kommer långt med firewire med det är givetvis ingen nackdel med ex SDI > videomonitor vid färgkorrektion. Kör man i studio och chromakeyar kan du ex med en Sony Z1 gå in med komponent direkt i burken och på så sätt få en okomprimerad fil att jobba med. Allt beror på behovet. /Max 0 Citera
mzreklam Postad 3 januari 2008 Författare Postad 3 januari 2008 Det varierar på vilket kort du kör, men: Blackmagic: SDI in/ut, ev analog komponent in/ut, ev hårdvaru upp/ned skalning i RT, mm Aja: Samma som Blackmagic men dom har lite mer hårdvaruacceleration i vissa fall. Du kommer långt med firewire med det är givetvis ingen nackdel med ex SDI > videomonitor vid färgkorrektion. Kör man i studio och chromakeyar kan du ex med en Sony Z1 gå in med komponent direkt i burken och på så sätt få en okomprimerad fil att jobba med. Allt beror på behovet. /Max Menar du att jag kan filma med min Sony och istället för kompromera på minidvbandet få det direkt på hårdisken, om jag kopplar en hårdisk direkt till kameran, Vad behöver jag för hårdisk och kabel då till det, vore bra om du kunde reda ut mina förutsättningar med en Sony Z1. Om jag då får in okomprimerad HDV vad ger det för fördelar på kvalitet o redigering. 0 Citera
Max_H Postad 3 januari 2008 Postad 3 januari 2008 Du kopplar Sony Z1:an med den medföljande komponentkabeln istället (skum mini-usb liknande anslutning i kameran och röd/grön/blå RCA i andra änden). Den ansluter du till videokortet, som då måste ha analog komponent in-gång. Du spelar du direkt in på disk istället för på DV-band. Alt på bägge så du har DV-bandet som backup. Ska du spela in i HD kräver dock okomprimerad HD väldigt SNABBA diskar. Pro Res är mycket bättre storleksmässigt, men en del program, bla After Effects, har emellanåt fortfarande problem med dom filerna (en bugg i QuickTime som Apple möjligen fixar snart). Nu har du okomprimerat 4:2:2 material att redigera (alt Apple Pro Res komprimerat) istället för DV. Ska du bara klippa enkla informationsfilmer eller enkel reklam gör det ingen större skillnad, men ska du färgkorrigera mer "avancerat" eller, kanske framför allt, göra Chroma Key gör det STOR skillnad eftersom du har så mycket mer färginformation. Men det kräver "nästan" studio (du kan förvisso släpa ut Mac Pro'n i skogen med elverk...). /Max 0 Citera
mzreklam Postad 4 januari 2008 Författare Postad 4 januari 2008 Vilket videokort rekommenderar du till detta? 0 Citera
Max_H Postad 9 januari 2008 Postad 9 januari 2008 Kameratråden påminde mig om att jag glömde svara på detta... Decklinks kort är ngt billigare och har i alla fall funkat för mig. Dom har ju också kort med HDMI om man kör en sån kamera. Aja har iofs (tror jag) mer funktioner på korten (olika typer av hårdvaru acceleration) men jag tror skillnaden i bildkvalitet är väldigt liten. /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.