Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag brukar länka till foleysnacket på kingkongproduktionen när folk frågar vad jag jobbar med :)

http://video.google.com/videoplay?docid=4984109062027820682

Foley eller Tramp på svenska är alltså alla ljud som åstakoms av människan, som man spelar in i efterhand i en trampstudio. Mestadels steg och klädrörelser. Men även allt annat som blädder i böcker, folk som dricker och äter, ställer ner glas och koppar eller nyckelskrammel. Ofta tangerar man in på effektbiten eller atmos då vissa saker är enklare att lägga i trampstudion.

Postad

Foley betyder kortfattat icke-dialogljud som spelats in i sync till filmen. Vanligast är tramp & klädfras, men olika props & även bodyfalls är inte ovanliga, även om sånt är enklare att göra som hard effects.

Går även att göra tramt & klädesljud som hard effects, görs regelbundet av olika orsaker, men det är enklars att göra foley av det.

Kommer från Jack Foley, en glad fan som vad jag vet var den första amerikan som gjorde det. Han var dock inte först i stora hela :-)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...