Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsvejs.

Jag såg en actionfilm när jag va liten, jag gissar att den är från 80talet men jag har noll humm om vad den kan heta, och jag minns bara fragment från filmen, tänkte om nån känner igen den?, för jag blev sjukt sugen på att se den igen..All right, jag radar upp lite som jag minns.

Det är ett gäng män, alla har varit i nåt krig ihop, jag är osäker på om det är vietnam, men det är nånstans i den delen av världen. Minns tillbakarblickar när dom är fångar och går på en väg, och alla har en "stav" som går tvärs över axlarna och sin armar fastbundna över dom på nåt sätt. Sen i nutiden så är det en kille i rullstol (tror han var med i kriget med) som samlar ihop alla igen för nån form av uppdrag.. dom ska hitta nån mördare tror jag det var. En efter en av dom här männen dör, blir mördade av den här "wannabe ninja" typen.

I slutet så är det iaf 1-3 killar kvar, som konfronterar den här "ninjan", och det visar sig vara killen i rullstol.. jag är väldigt osäker, men jag tror det handlade om att han ville hämnas för att dom lämnade honom av nån anledning i kriget.

Det var även en fight vid en byggarbetsplats minns jag med.

Det är långt ifrån en bra film, men det är nostalgiminne som jag vill återuppleva.

Nån som känner igen? =)

• 2 veckor senare...
Postad

Känner igen din beskrivning och har till och med ett vagt minne av hur fodralet till filmen såg ut, kan dock inte minnas vad filmen hette...

Vill minnas att alla i "gänget" hade lite olika "färdigheter"; En var stor och stark, en var en Bruce Lee kopia etc. I sekvensen som du beskriver när de är fångar med stavar (bambu?) så knäcker den "store och starke" sin stav och dödar en av de vitnamesiska? fångvaktarna genom att spetsa honom med en av de avbrutna delarna. Något du känner igen?

Du har väckt min nyfikenhet så nu är jag lite intresserad av att veta vad den heter också...om det nu är samma film vi menar....

Minns den definitivt inte som speciellt bra, men nostalgi är ju alltid roligt... posta gärna om du fått reda på vad den heter....

Postad

ja exakt, en knäcker bambustaven och spetsar en av "fångvaktarna" om jag minns rätt. Tror de blir lite kaos först när en inte orkar gå längre (kan det ha varit han som senare är i rullstolen?).. fast den punkten är jag lite osäker på.

Och det där med färdigheter minns jag också nu när du säger det, att det fanns nån "martial arts" kille som var rätt lik Bruce i agerandet.

Jag tror det är samma film vi tänker på, måste försöka googla hårdare och se om jag kan hitta nåt om den. :)

Postad

Jag känner också igen det där med ninjan som visar sig vara en av "de goda". Jag minns inte mycket av alla b-filmer jag såg på 80-talet, men jag har för mig att det var något ologiskt i handlingen, så att rullstolskillen inte kunde vara ninjan egentligen.

Postad

Hm jag minns att han bara hade fejkat sin skada och eg kunde gå.

För i slutet så var det iaf en levande kvar av "teamet", kan ev ha varit dom två sista kvar, som konfronterade honom. Tror dom kom på det, och då gick han upp ur rullstolen.

jag har googlat som en dåre, men hittar verkligen inget. :(

Postad

Låter som en film som jag skulle vilja se det där;)

...

Men rullstolsgrejen låter extremt mycket som John Woo's Once A Thief... Där spelar Chow Yun Fat en tjuv som tillsammans med sin kompanjon försöker få åt sig både en gemensam flickvän och diverse stöldgods som dom stjäl på uppdrag.

Hur som haver så bär det sig inte bättre än att Chow blir rullstolsbunden efter ett gig och säger sig ha lagt av med stjälandet och blivit hederlig. Många incidenter uppstår Dom blir därefter attackerade, i sann Woo-manér, av en hel hög med gangstrar och dom måste kämpa för sitt liv och till slut i slutet visar det sig att han bara fejkat allt med rullstolen. Så dom går loss på inkräcktarna med allt vad vapen och sådant det heter och faktiskt en hel del Martial Arts...

Filmen är ju en kinesisk (då var HongKong brittiskt så man kanske skulle kalla den Brittisk;)) rulle från 91 och innehåller tjuvar som smyger omkring och slåss... Något som ringer en klocka?

Woo gjorde senare en remake när han var mellan jobb i staterna, som en pilot på en teveserie men den har jag själv aldrig sett...

Trailer:

Chow Yun Fat hoppar ur rullstolen;)

En scen från slutfighten... (notera bruce-lee-vrålet mitt i;))

Postad

Jmalmsten: Är tyvärr inte så enkelt som "Once a Thief", dessvärre. Men du skall ha tack för ditt förslag. Detta är en riktig 80-tals B-film (kan faktiskt vara från slutet -70 också). I alla fall så såg jag den i mitten på 80-talet, filmen behövde ju inte vara direkt purfärsk då jag såg den. Kan kanske vara så att Woo lånat delar av storyn från denna actionpärla...hahahaha..... :)

Balbas: Bor i Jkpg nu, men är född och uppväxt i Jämtland så den fanns i alla fall i dessa två län (plus Hong Kong då eftersom Woo måste ju sett den ;))...

Det blir som du säger till att googla extra hårt för att hitta denna oscarskandidat från vår ungdom...

Postad
Jmalmsten: Är tyvärr inte så enkelt som "Once a Thief", dessvärre. Men du skall ha tack för ditt förslag. Detta är en riktig 80-tals B-film (kan faktiskt vara från slutet -70 också). I alla fall så såg jag den i mitten på 80-talet, filmen behövde ju inte vara direkt purfärsk då jag såg den. Kan kanske vara så att Woo lånat delar av storyn från denna actionpärla...hahahaha..... :)

Balbas: Bor i Jkpg nu, men är född och uppväxt i Jämtland så den fanns i alla fall i dessa två län (plus Hong Kong då eftersom Woo måste ju sett den ;))...

Det blir som du säger till att googla extra hårt för att hitta denna oscarskandidat från vår ungdom...

hmmm... nä då vetetusan. Enda filmen jag vet om att Woo använde som inspiration är Truffauts Jules et Jim. Men även om jag inte sett den så tror jag att det är lite väl långt från filmen i fråga ändå. Jag som trodde jag hade den på spåren där ett tag:l

Ska bli spännande att se vilken film det ändå är när ni kommer på vad den heter...

Postad

jmalmsten:

aah nä, tyvärr inte "Once a Thief". Den kom ut mycket tidigare och den va amerikansk helt klart. =)

MaiM:

Ja exakt, den kan vara tidigare än 80tal, jag minns bara att jag såg den runt 85-87 nångång.

Det finns rätt många såna här gamla filmer, som eg aldrig var bra men som av nån anledning har etsat sig fast och som jag känner att jag vill se minst en sista gång innan jag dör, av nostalgi skäl. Fast vi tar en film i taget :P

• 1 månad senare...
Postad

hm jag är faktist osäker på om det är den.

ska söka upp fler sidor som recenserar och skriver om filmen för att försäkra mig om det är den. Återkommer :)

Postad

har fått hem filmen, så nu sitter jag i soffan och får flashbacks ...

det är rätt rulle jag har hittat ( the kill squad )

trodde aldrig att jag skulle få se filmen igen. men efter mycket letande så !!!

är det någon som hittar den på DVD så meddela gärna mig..( ett måste i samlingen )

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...