Stam Postad 20 december 2007 Postad 20 december 2007 Jag skulle behöva tips om hur man får bäst ljud i ishallen , som det är idag med den inbyggda micen blir det mycket skrikigt och skränigt, man hör inte så mycket från isen utan allt runt om. Skulle det hjälpa med en riktad mic ? Jag hade tänkt köpa en Canon DM-50 för ca 2000 :- men efter jag läst här så verkar Röde Videomikrofon Mono vara ett bra alternativ. Är det någon här som vet om man får med något ljud från rinken (brukar stå typ 5-8 meter från rinken) Eller är det någon som har något annat tips ? 0 Citera
DDeridex Postad 20 december 2007 Postad 20 december 2007 Skrän i en ishall kommer du aldrig ifrån hur bra mic du än har. Proffssändningar har nästan inget ljud från isen och de filtrerar en del av publikljudet så det blir lite lagom när man ser på TV. 0 Citera
Christian van Caine Postad 21 december 2007 Postad 21 december 2007 Nja, ibland kanske. En vanlig metod är att använda en parabol-mick. Dom är extremt riktade & har en nåt rent helvetiskt lång räckvidd, men låter inget vidare. Det spelar dock mindre roll eftersom ljudet, väl uppmixat mot åskådarsorlet, inte behöver mer än vad som finns :-) Att ta dialogljud med en sån är tyvärr riktigt plågsamt...om man inte, som jag exempelvis, älskar att leka med sånt! Det viktiga i sånna här sammanhang, & här bör jag väl kanske erkänna kommer från någon som avskyr vanlig sport men jobbat med det en del, är att bollen/pucken hörs. Jag HAR iof faktiskt spelat in en fotbollsmatch med en 416 shotgun-mick, & då lät det fanemej fantastiskt redan som det var, men då hade vi nästan inga åskådare runt oss i vilket fall så det funkade fin-fint :-) Dock inte att rekomendera om du inte har en väldig massa pengar. Av din fråga att dömma skulle jag nog rekomendera en Röde NTG-2. Den har längre räckvidd än en Videomic & den hanterar sidorna bättre så åskådarljudet runt om inte låter lika bumligt. Den kostar dock tyvärr det dubbla, men om det är pengar du kan lägga så tror jag du vinner på det! Varför stå så långt ifrån förresten? Jag föredrar, om jag kan, att stå på främsta läktaren med pistolgrip (mickhållare med handtag) & hålla zeppen med ganska raka armar (har man tränat kampsport eller liknande så kan man gissa varför jag inte gillar att hålla dom helt utsträckta, annars är det inte stor idé att förklara) riktad direkt mot bollen/pucken. Var noga redan innan med att säkra din egen rörlighet. En puck kan ju få en jävla fart ibland ;-) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.