Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Är det någon som har erfarenhet av Panasonics konverterlins för 16:9, AG-LA7200G som finns att köpa hos Scandinavianphoto.se, den passar tydligen till flera kameramodeller.

Jag funderar på att köpa en konverterlins till min Panasonic DVX100Be vad det lider, men först vill jag höra med forumet om någon har konverterlins 16:9 eller testat någon och om den fungerar utan att försämra bilden?

Tack på förhand

Postad

Tack för svaret O_Odell

En liten fråga till, har du själv en Panasonic DVX100 eller är du rent allmänt intresserad av kameror och teknik, för min nästa fråga är om du testat att filma i SQUEEZE inställningen på kameran, själv har jag inte gjort det eftersom jag inte haft kameran så länge, men jag kommer att testa olika inställningar, men det som gäller idag och en tid framöver är tydligen 16:9 format men jag förstår inte skillnaden mellan äkta och oäkta 16:9 bild, vad är det som skiljer äkta och oäkta, syns det tydligt på tv-bilden om det är det ena eller andra formatet?

Tack för länktipset, jag förstod en del men eftersom jag struntade i Engelskan på 50-talet så får jag lida nu.

Det saltet vi mala i ungdomens vår ger glädje och styrka för kommande år!

Postad

Squeez har jag inte filmat med (har en 100AE) men däremot Letterbox. Dock så är bara Letterbox lämpligt för en 4:3 tv om du inte kroppar materialet.

Det blir mer jobb med att filma Letterbox eller 4:3 och konvertera och förstora till "riktig" 16x9. För DVX-100/A/B kan inte filma "riktig" 16x9 för den saknar den vertikala upplösningen. Men däremot så blir inte bilden på nått sätt dålig om du filmar 16x9.

Ända fördelen 4:3 har är att du kan vertikalt justera bilden i efterhand, så den hamnar rätt i 16x9 bilden. Men om du är sansad när du filmar så kör squeez.

Jag tycker du ska pröva en vecka att filma lite i squeez och sen kanske om du inte är nöjd, filma lite 4:3 och kroppa till 16x9 via din NLE. För squeez spar tid framför jobbet med 4:3 eller Letterbox.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...