Steffe Postad 13 december 2007 Postad 13 december 2007 Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna så... Jo, det finns inte alltför många sidor som har servrar här i sverige, så att det går snabbt att ladda. Visst, Youbube är väl OK när det gäller att ladda filmen man ska se, men kvalitén på filmen ? Usch nej.... Vimeo eller vad det heter ? Det är väl ganska okej, men fortfarande så tror jag inte att någon server står här i sverige. Så, jag tänkte... Jag har en server, som jag "labbar" lite med just nu, men den har väl ganska gott om utrymme för oss här på voodoo, som jag kan ställa här på min lina - 100/10 Bredbandsbolaget, fast jag har mätt hastigheten till ca. 60 mbit ner och 19 upp, med Tptest. Jag har bett kompisar som bor en bra bit härifrån att ladda ner något ifrån den (inte via torrent, utan webserver) och dom kommer upp i ca. 700 kb/s, och då har inte dom själva så bra internet. Men en annan som bor en lite mindre bit härifrån, fast i stadsnät med 100/100, han kan ladda ner ifrån mig med över 2 mb/s. Har även en domän från loopia kopplad till den, men man kan ju ha flera. Men frågan är hur långvarigt jag kan ha servern uppe, för det gäller ju att den alltid är åtkomstbar om det är en massa filmmaterial som man behöver, eller ska dela med sig av. Sen så räcker det inte bara med att en person har hant om detta, utan då behöver jag hjälp att styra upp allting. Är det någon som tycker att det låter som en bra idé ? Som skulle kunna hjälpa till ? /Stefan Lindblom 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 13 december 2007 Postad 13 december 2007 Låter ju guld ifall jag förstår dig rätt.. Du är alltså beredd att tillhandahålla en gratis server för oss Voodoo-filmare? Eller skall du utveckla någon sorts Youtube-liknande sajt? Vad mer exakt behöver du hjälp med? 0 Citera
Steffe Postad 13 december 2007 Författare Postad 13 december 2007 Hm... Jag kommer delvis att använda den själv, men jag antar att den mesta trafiken skulle gå åt oss voodoo medlemmar. Inte nån youtube sajt, utan mer som....hmm....ja, det har jag inte riktigt kommit på, men huvudsaken är att man ska kunna se, och eller ladda ner den film som voodoo medlemen länkat. Och sen kanske varje användare har som en innehållsajt där alla filmer som den användaren gjort sparas. Fast det ska inte finnas tex. gästböcker och sånt, utan sidan är mest för att man ska få se på filmerna. Hjälp behövs isf till att hålla sidan igång och se till att allting fungerar, sen om man ska ha en funktion så att någon Moderator/admin måste godkänna filmer kanske är bra? Sen att bygga upp sidan, men det finns väldigt många bra, opensource motorer osv... Sidan ska väll vara kodad i PHP eller .ASP om någon är bekant med asp? Själv kan jag litegrann av PHP. Kom med förslag :) Stefan L 0 Citera
megawatti Postad 13 december 2007 Postad 13 december 2007 http://www.vimeo.com/ har du hd-filmer så laddas de upp i äkta HD!!!, i flashspelare.. + att du får en nerladdningslänk till org filen. ah läste bara överskriften :P 0 Citera
Steffe Postad 13 december 2007 Författare Postad 13 december 2007 http://www.vimeo.com/ har du hd-filmer så laddas de upp i äkta HD!!!, i flashspelare.. + att du får en nerladdningslänk till org filen. ah läste bara överskriften :P Överskrifter är farliga saker :D 0 Citera
vilcans Postad 13 december 2007 Postad 13 december 2007 Din sajt blir ju en konkurrent till de videosajter som finns, så det gäller att erbjuda något som de inte har. Nu när Vimeo finns så blir det nog svårt att göra något bättre. Jag försökte göra något liknande för många år sen, men för musik. Nu marknadsförde jag det inte så mycket, men intresset var svagt. Men om du ändå vill försöka så önskar jag dig lycka till! Det är alltid kul att pröva. Hoppas det går bra! 0 Citera
jernby film Postad 13 december 2007 Postad 13 december 2007 Kan du konkurrera med USA om detta är du inte dålig, se nedan inlägg. http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=17709 Om det är någon svensk server? Lycka till. Kvalitet efterfrågas av oss filmare. Inte filmsajt blandat med diverse jippon, dejting mm. Ungefär som att "Las Vegas" öppnas i din dator på de flesta sidor. /nils 0 Citera
Steffe Postad 14 december 2007 Författare Postad 14 december 2007 Hm.. Ja, om något sånt här ska vara igång på en server så gäller det att den har en uptime på 100%... Med reklam och så hade jag inte tänkt mig så mycket, kanske några banners på ena sidan och sen nån google-text annons. Pop-up annonser är det absolut värsta jag vet! Alllt det här är ju ett ganska stort projekt...så jag vet inte.... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.