Danell Postad 11 december 2007 Postad 11 december 2007 Sitter och planerar inför ett framtida kamera köp. De två nya kamerorna från Sony; HVR-Z7E och PMW-EX1, ser ut att vara finfina kameror. Nu vill jag bara kolla med er kameraproffs här på forumet och höra era tankar runt de två kamerorna. Min första fråga är vad det är för skillnad mellan en HDV och en XDCAM-kamera? PMW-EX1 är en XDCAM som jag själv aldrig använt. Vad är skillnaden? Säg lite skillnander mellan båda och vilken ni skulle välja! Jag är inte jätteinsatt i alla siffror och förkortelser, så jag ärtacksam för all hjälp jag kan få! Tack på förhand! 0 Citera
beta75 Postad 11 december 2007 Postad 11 december 2007 HVR-Z7E har utbytbar optik och kan spela in DV. Den andra har jag provat och den är underbar. Fast zoom spelar endast in i HD 720p - 1080p i lite olika varianter. Svårt val. /KN 0 Citera
Danell Postad 11 december 2007 Författare Postad 11 december 2007 Jo de visste jag. Vad menar du med zoom spelar endast in i 720p? Jag skulle egentligen vilja veta mer vad skillnaden mellan HDV och XDCAM är. Jag kommer ändå filma i HD och med 35mmadapter, så att Z/ har DV och utbytbart objektiv spelar ingen roll. 0 Citera
beta75 Postad 11 december 2007 Postad 11 december 2007 lägsta upplöningen är 720p på EX1 XDCAM är ett MP4-format tror jag. Läs mer på: http://en.wikipedia.org/wiki/XDCAM HDV är komprimerat för att få plats på ett DV-band. Jag använde sonys "XDCAM transfer" på en macbook för att tanka över filerna med USB när jag provade. /KN 0 Citera
Danell Postad 11 december 2007 Författare Postad 11 december 2007 Så som jag fattar det är skillnaden att XDCAM inte spelar in på band? Men vilka mer fördelar ger det, mer än att du slipper alla band, krångliga överföringar o sådant självklart? Hur är bildkvallitén jämfört mellan kamerorna? Är det samma, men sparas bara på olika sätt? 0 Citera
beta75 Postad 11 december 2007 Postad 11 december 2007 Inte riktigt. Det är olika komprimeringsmetoder. Här kan du läsa en PDF om XDCAM: http://www.sonybiz.net/res/attachment/file/09/1187079501109.pdf /KN 0 Citera
Danell Postad 12 december 2007 Författare Postad 12 december 2007 Intressant läsning. Men ingen jämförelse mellan kamerorna. 0 Citera
Max_H Postad 14 december 2007 Postad 14 december 2007 Men ingen av dom spelar in i ngt 4:2:2 format så för Green Screen bruk är dom ett sämre val än ex. HVX200. Nån som vet om HDMI utgången är "orörd" av kompressionen? (På Sony's stora XDCAM HD kameror som spelar in på (nästan) blu-ray så är SDI signalen först nedkonverterad till 4:2:0 innan den uppkonverteras till 4:2:2 igen vid SDI output). Men i övrigt ett svårt val - det borde rimligen komma tester när som helst. /Max 0 Citera
Danell Postad 14 december 2007 Författare Postad 14 december 2007 Jo det är sant. Men är det verkligen smartare att köpa HVX200 framför XDCAM EX1? Jag kommer ju filma betydligt mer än greenscreen. 0 Citera
beta75 Postad 15 december 2007 Postad 15 december 2007 Det är nog mest en smaksak. Hur du använder kamerorna har nog större betydelse. Den du gillar kommer du kunna skapa bättre filmer med och lämpar sig således bäst. Hyr och prova de olika modellerna du är intresserade av. Prova på fältet. Jag var mycket imponerad av EX1 när jag provade den. Men i rätt läge så ger min HV20 också en jäkligt bra bild. Den är ändå inte att jämföra med de andra kamerorna. Helt olika produkter. Sen vet du ju att om du köper den bästa modellen idag, så kommer det en ny ännu bättre om ett par månader... :x /KN 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.