Steffe Postad 10 december 2007 Postad 10 december 2007 Tjena! Jo det är så att vi fick en svenska uppgift för ett tag sen, nämligen att skriva en deckare, på max 8 sidor tror jag. Jag blev klar igår med den. OBS! Det är inte utformat som ett manus, utan mer som en bok, en väldigt kort bok :P Bifogad PDF fil. Kommentarer behövs!! //Stefan Lindblomskuggmannen.pdf 0 Citera
Shelly Postad 10 december 2007 Postad 10 december 2007 Det verkar mycket poppis att börja historier så här, trist. Bryr jag mig om frosten på marken? Nej, jag skiter i hösten det har inget med handlingen att göra… Det kan skapa stämning men jag tycker att det är bättra att få läsaren på kroken innan man skriver sånt (eller att man i alla fall försöker får läsaren fast). Jag hade tänkt över att kanske börja historian på ett annat sätt, kanske vid det att han börjar jaga skugga eller kanske tidigare, natten innan eller så för vi får senare reda på att han sett skuggan för utanför hans hus. Börja med något riktigt spännande så att vi alla vill veta mera. ”Frosten ligger på marken” är ganska trist men något i stil med, ”Mannen stod fort farande kvar i skuggan” får i alla fall mig att undra vem mannen är och vad han sysslar med. Jag förstår inte riktigt hur en skugga springer slarvig (eller en person för den delen) och inte hur den vänder sig om. Tycker att infon om mannen kan komma i jakten, tex att byxorna fladdrar och avslöjar tatueringen eller liknade. Det blir inte riktigt spännande, i mitt tycke. Den är skriven i förstaperson men det känns inte som om du utnyttjar det, den här historian skulle lika gärna kunna ha varit i tredjeperson för Jack pratar inte särskilt mycket med oss. En inre dialog och vem som kan ha följt efter honom samt eldat upp huset och naturligtvis varför. Få in lite mera av Jacks känslor, hur känner han tex då Skuggmannen lyckas komma undan? Är det här saker som händer varje dag? Jag känner mig knäppt på näsan då chefens tatuering kommer upp. (Om han har den på armen borde han kanske redan ha sett den, eller?) Då ”vi” får se Skuggmannen skulle du kunna beskriva den lite speciellt, tex ”det var en skorpion med en röd ros under” och sedan skriva likadant då du avslöjar nästa tatuering då fattar man att de är likadan utan att i alla fall jag känner mig knäppt. ”frammåt” felstavat, ett m. Tycker att du ska jobba mera på intrigen för just nu känns det inte som om du har någon, eller är det här bara första delen av något längre? Då jag läst färdigt den så blev det en ”jaha…” känsla och det vill man inte ha utan en ”Jaha!” Du som författare bör veta vem som har eldat upp hans hus och varför och om du vet det så borde det gå att få det hela mer intressant genom att ge oss lite ledtrådar och låta oss få reda på vad som rör sig i Jacks huvud. 12 år inom hans jobb så är man knappast någon idiot. När man skriver så här så kommer man undan lättare med onaturlig dialog men, ”mor och far” sa inte ens mina farföräldrar, det låter väldigt gammeldags. Oj, jag känner att jag kan bli sittande hela kvällen med mitt svamlande. (Hur blir man av med svamlande!?) Hoppas att något är till nytta i alla fall. Posta gärna igen. 0 Citera
Steffe Postad 10 december 2007 Författare Postad 10 december 2007 Tack ändå, ska tänka på dom sakerna! Men nu måste jag slita mig från datorn....så... Jag är inte direkt van att skriva uppsatser, + att jag är 14 år, men jag hoppas att det var så få stavfel som möjligt, och att min svenska är ganska okej iaf! //Stefan Lindblom 0 Citera
Shelly Postad 11 december 2007 Postad 11 december 2007 Det heter novell, inte uppsats :P Jag glömmer ofta att skriva vad jag tyckte var bra, fy på mig! Du höll dig rakt på sak utan en massa sidospår som man kan irritera sig på samt att du begränsade antal personer. Alltid jobbigt att "lära känna" en massa människor under kort tid. Hittade bara ett stavfel men jag är inte särskilt duktig på att stava 0 Citera
Nicke_92 Postad 11 december 2007 Postad 11 december 2007 Måste invända mot Shelly här, jag tycker det är ett härligt sätt att inleda en historia på "frosten på marken..." 0 Citera
augustbering Postad 12 december 2007 Postad 12 december 2007 Jag tycker det är festligt att du särskriver ordet "svenskauppsats". Som ett slags raffinerat hån mot hela skolämnet svenska. Way to go! 0 Citera
Steffe Postad 3 november 2008 Författare Postad 3 november 2008 Jadu det kommer jag inte ihåg, gick ju i 8an då, men kanske ett VG och ett "strålande Stefan!" från läraren ;) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.