Gå till innehåll

Perfekt chromakey


Recommended Posts

Jag har länge tänkt på en sak som jag tycker är ganska märklig... När man tittar på tutorials och liknande då de använder chromakey i bakgrunden av något så är färgen aldrig "perfekt" utan den har flera nyanser grön exempelvis. Ändå har de lyckats få bort allt det gröna i efterarbetet. Måste det inte vara enbart en färg/nyans? Jag har själv inte arbetat så mycket med chromakey men jag har alla fall märkt att redigeringsprogrammet jag använder mig av bara tar bort EN nyans.

 

:q *fattar inte*

Länk till kommentar
Share on other sites

I de program du tar bort färgen kan du välja flera nyanser, som trollspöt i Photoshop. AE har bra chroma keying verktyg. Där kan du använda pipetten flera gånger och ta upp de nyanser du vill, samt ställa in känsligheten. Sen kan du också göra kanten mer "blurrig" om du vill, för att få den att smälta in bättre.

I Premiere blir det oftast att den känner av en nyans, det finns också risk för att ditt motiv (det som du vill ha kvar) blir aningen transperent.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...