lilla_farbrorn Posted July 4, 2004 Share Posted July 4, 2004 Jag har länge tänkt på en sak som jag tycker är ganska märklig... När man tittar på tutorials och liknande då de använder chromakey i bakgrunden av något så är färgen aldrig "perfekt" utan den har flera nyanser grön exempelvis. Ändå har de lyckats få bort allt det gröna i efterarbetet. Måste det inte vara enbart en färg/nyans? Jag har själv inte arbetat så mycket med chromakey men jag har alla fall märkt att redigeringsprogrammet jag använder mig av bara tar bort EN nyans. :q *fattar inte* 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hagwall Posted July 4, 2004 Share Posted July 4, 2004 I de program du tar bort färgen kan du välja flera nyanser, som trollspöt i Photoshop. AE har bra chroma keying verktyg. Där kan du använda pipetten flera gånger och ta upp de nyanser du vill, samt ställa in känsligheten. Sen kan du också göra kanten mer "blurrig" om du vill, för att få den att smälta in bättre. I Premiere blir det oftast att den känner av en nyans, det finns också risk för att ditt motiv (det som du vill ha kvar) blir aningen transperent. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts