IronLion Postad 8 december 2007 Postad 8 december 2007 Jag letar efter ett videoredigeringsprogram som laddar hela filmen in på ett fönster/board så att alla enstaka frames visas. Sen vill jag med ett enkelt musklick markera en frame och när jag trycker på delete ska bara den raderas. De program som jag har använd radera hela filmen. Jag vill skippa att trimma/markera hela filmsekvenser. Det är omständigt och jag riskera att radera frames som jag skulle vilja behålla. Helst vill jag att jag kan markera en frame, får den visat i ett större fönster och sedan redigera den enstaka framen som i ett Photoshop program. Känner någon till ett sådant program ? Jag har förgäves testat c.10 olika program i olika prisklasser men vill inte lägga ut mycket pengar på något innan jag vet att det fungera som man önskar. Precisionen av bildåtergivningen är viktigast inte inbyggda specialeffekter. 0 Citera
beta75 Postad 8 december 2007 Postad 8 december 2007 Jag förstår inte riktigt. Om du har en film i en tidslinje och vill ha bort en frame så är det väl bara att dela clipet där din frame börjar och dela där den slutar. Markera det i mellan och ser kasta den. Annars kan du ju tanka ut hela filmen sin en image sequens. Dvs dela upp allt i stillbilder. Då kan du markera en ruta och kasta den. /KN 0 Citera
IronLion Postad 8 december 2007 Författare Postad 8 december 2007 Var snäll och läs min fråga noga. Markeringen av början och slutet i en sekvens är inte tillräckligt noga för mig pga olika programs resultat. Eftersom jag är nybörjare i digitalredigering och vad olika program gör behöver jag namnet på ett bra program som gör som jag beskriver. 0 Citera
Max_H Postad 9 december 2007 Postad 9 december 2007 Kan du inte bara slänga ner klippet på timeline, markera in/ut på den frame du vill ta bort och gör "ripple delete"? Det går att göra i de allra flesta program, åtminstone i Avid, FCP och Premiere. Men jag känner inte till ett program där man kan välja att ta "bort" specifika rutor. /Max 0 Citera
beta75 Postad 9 december 2007 Postad 9 december 2007 Det finns ett program som kan göra något liknade. MPEG streamclip funkar så att du får upp filmen som i viklen player som helst. du kan navigera enskilda rutor med pil höger och vänster. Om du håller ner (shift) och trycker pil höger så markeras de rutor du navigerar i genom, bara en om du vill. (apple) + X så klipps det marrkerade ut och försvinner ur din film. Filmen sparar du sedan. (Det är väl CTRL+ X på PC) Det är det närmaste jag kan komma det du beskriver. Problemet är att om du ska se alla rutor samtidigt så blir det så jävla många. Men om du måste så är fortfarande det bästa sättet att exportera filmen till tiff bilder och navigera igenom dessa med en bildorganiserare. Tex Adobe bridge, Photo mechanincs, iView, Qpict osv. MPEG Streamclip finns till både Mac och PC och är gratis. Finns här: http://www.squared5.com/ Lycka till. Hoppas det löser sig som du vill. /KN 0 Citera
IronLion Postad 9 december 2007 Författare Postad 9 december 2007 Jag vill förklara betydelsen av att manipulera enstaka frames. Jag vill göra en politisk dokumentär och råmaterialet innehåller scener från ett kommunfullmäktigemöte där ett viktigt beslut skulle fattas om nedläggning av mindre byskolor. Ett mordhot satte tillfälligt stop på beslutet. En kvinna går fram och berätta tårögt om mod och moral etc. Vid analys av filmmaterialet hörs korta kommentarer och skratt från allmänheten i bakgrunden. Kameran gör en panorama sväng över publiken och fångar hånflinande åhörare i bråkdels sekunder. Dessa personer´s ansiktsuttryck fångas på film i mindre än cirka 12 frames per sekund. Det skulle ha stor betydelse för filmen om jag skulle kunna förlänga dessa 12 frames till 36 eller 48 frames och höja bildskärpan. 0 Citera
beta75 Postad 9 december 2007 Postad 9 december 2007 Då ska du i timeline i tex Final Cut markera dessa frames och sätta tex 25% hastighet. Och sen ev lägga på lite skärpa på den delen. Alternativt exporterar du dessa 12 frames till tiff och dublicerar filerna så du får 48 st skärper, fixar i photoshop eller dylikt, och gör om den bildsekvensen till en film igen. MEPG Stremclip fixar dessa moment åt dig. Har du PS3 Extended så kan du öppna filmen och manipulera enstaka frames där. /KN 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.