Henke82 Postad 6 december 2007 Postad 6 december 2007 Tjo, Håller på och redigerar ett projekt, där ljudupptagningen på plats var såpass dåligt att de fick ta om ljudet senare i studio. Problemet är dock att scenerna som blev kassa skall vara utomhus. Finns det någon teknik/filter/effekt för att få röster att "låta" som dom är utomhus? Funderade lite på att sänka ned basen, och eventuellt ta bort eko (hittade dock ingen bra effekt i Soundforge för borttagning av eko), men vet inte om jag är på rätt väg. Självklart har jag redan lagt på ett spår med naturljud och dylikt, men när de väl öppnar munnen så låter det helt enkelt fel. Några tips? :) 0 Citera
Eibon Postad 6 december 2007 Postad 6 december 2007 tja är väl framförallt rätt inställt reverb som placerar en röst i rätt miljö för den som tittar. men jag undrar lite varför du vill ta bort eko? om du tog om ljudet i en studio är det då så mycket eko? lite reverb bara för att ta bort känslan nån läser 3cm från en mic borde räcka. och ner lite i bas och upp lite i diskant. för mycket reverb så blir det rumskänsla vilket nogblir fel utomhus 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.