Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej. Sitter på ett stort antal timmar råmaterial till en dokumentär filmat i 1080i HDV. Vill konvertera ner detta till vanlig DV för redigering. Sitter och joxar med VirtualDub tillsammans med Avisynth med div plugins men får inte till det ordentligt. Det jag vill få ut i slutändan är DV eller annat lämpligt format för redigering i premiere 1.5. Jag vill slänga häften av alla fields och skala om resterande 1440x540 bilden till 720x576 och sedan kunna slänga in detta rätt i premiere. Finns det något smidigt sätt? Och vilka codecs skall jag använda? Provade med Panasonic DV som jag hittade på nätet, men är inte nöjd med kvaliteten. Plus att den bara verkar klara RGB. Borde inte PAL DV vara 4:2:0 komprimerat? Tacksam för alla svar!

Postad

Kanske en dum fråga men varför inte redigera i 1080i och tanka ut en DV från mastern. Du kanske vill ha en HD variant om ett par år?

Annars kanske du kan konvertera till DVCPRO50 för att få 4:2:2 och YCbCr om jag har fattat det rätt.

/KN

Postad

Premieres deinterlacer är, ska vi säga, tveksam. Finns massor av metoder diskuterad i massor av trådar... men snabba varianer är:

HDV 1080i > DV 50i konverterat i kameran. In i Premiere, på med ReVision Fields Kit (http://www.revisionfx.com).

HDV 1080i > DV 50i konverterat i kameran. Via DVFilmMaker konverterar du DV 50i till 25P. Det är en standalone produkt - har inte testat den på ett par år, men tidigare var den i alla fall bra. http://dvfilmstore.com/dvfilm-maker-for-windows.html

Du kan ju tanka in det som HDV men PPro 1.5 tankar in det med Cineform codec och tar stor plats. Och så tar det LÅNG tid att konvertera från HDV > DV i datorn. Kameran gör det i realtid. Har du tillgång till After Effects går det där också.

Sen finns det säkert någon anna på forumet som kan komma med ett VirtualDub recept - jag har sett flera exempel på bra resultat därifrån. Och det är ju gratis.

/Max

Postad
Kanske en dum fråga men varför inte redigera i 1080i och tanka ut en DV från mastern. Du kanske vill ha en HD variant om ett par år?

Annars kanske du kan konvertera till DVCPRO50 för att få 4:2:2 och YCbCr om jag har fattat det rätt.

/KN

Helt sant... (om 1080i master)!

DVCPRO50 hade också varit vettigt om det funnits ngn codec för Windows (det finns förvisso en från Main Concept att köpa). Alternativt, om man vill stanna kvar i PPro, så kan man uppgradera till CS3 och konvertera klippen till P2 MXF klipp. Antingen SD, 720P eller 1080i. Jag hade personligen valt 720P med Fieldskit. Mycket snabbare och mer lätt-drivet att klippa än HDV.

Edit: Ska man konvertera till MXF-filer måste det göras i PPro CS3 eller After Effects CS3.

/Max

Postad

Tack för svaren. Grejen är att burken inte gillar HDV. För slö, dessutom ska det enbart bli DVD i slutändan, kanske också en version för internet varför jag föredrar en progressiv bild. Sen gillar jag inte tanken att först skala ner till en interlacad SD och deinterlacea den. Tänkte att man borde få en trevligare bild om man bara kastar en field i varje frame av 1080i materialet. Man har ju fortfarande 540 linjers upplösning kvar som jag tycker ser trevligt ut. En liten uppskalning till 576 linjer är knappt märkbart. Borde inte det bli bättre? Liten budget ger mig heller inga större friheter vad gäller inköp av varken ny hårvara eller mjukvara. Freewarealternativ? Kanske någon är haj på Avisynth och kan koka ihop ett smidigt script?

• 5 veckor senare...
Postad

Här är avisynth script som skalar ner 1440x1080 50i till 720x576 25P.

Jag använder yadif som deinterlacer innan jag skalar ner vertikalt.

http://avisynth.org.ru/yadif/yadif.html

Råfilen görs först om till d2v-format med DGIndex (http://neuron2.net/dgmpgdec/dgmpgdec.html). För att göra det snabbare skalar jag ner horisontellt innan deinterlacingen.

LoadCplugin("yadif.dll")

LoadPlugin("DGDecode.dll")

MPEG2Source("filnamn.d2v")

Spline36Resize(704,height)

yadif(mode=0, order=1) #deinterlace to 25P

Spline36Resize(width,576)

AddBorders(8,0,8,0)

Anledningen att jag skalar ner till 704x576 och sedan lägger 8 pixlar svarta kanter på sidorna är att det blir mera korrekt aspect ratio för DV och DVD. Egentligen ska man skala ner till 702x576 och lägga 9 pixlar svart på sidorna men då avisynth jobbar i YV12-format så funkar inte att göra resize till 702x576 har jag för mig. Ingen lär se skillnaden mellan 704 och 702 pixlars bredd ändå.

Vill du skala om HDV till 720x576 interlaced DV - gör så här istället:

LoadCplugin("yadif.dll")

Spline36Resize(704,height)

yadif(mode=1, order=1) #bob to 50P

Spline36Resize(width,576)

separatefields().trim(2,0).selectevery(4,1,2).weave() #reinterlace and change to BFF for DV

AddBorders(8,0,8,0)

Du får väl jämföra med att bara kasta ett field och skala om det som du tänkte göra:

AssumeTFF()

SeparateFields()

SelectEven()

Spline36Resize(704,576)

AddBorders(8,0,8,0)

OBS! Scripten är otestade så det kan förekomma fel...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...