Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej, tänkte kolla om det är någon här inne som har erfarenhet av manusprogram? Det jag tänker på främst är Final Draft vs. Movie Magic screenwriter och de program som tillhör samma företag. Någon som föredrar det ena framför det andra? Vilket har bäst stöd för att flytta runt scener och vilket är mest lättöverskådligt m.m?

Tack på förhand

/ Andreas

Postad
Hej, tänkte kolla om det är någon här inne som har erfarenhet av manusprogram? Det jag tänker på främst är Final Draft vs. Movie Magic screenwriter och de program som tillhör samma företag. Någon som föredrar det ena framför det andra? Vilket har bäst stöd för att flytta runt scener och vilket är mest lättöverskådligt m.m?

Både Final Draft och MM Screenwriter baseras på Scriptthing.

Båda programmen fungerar utmärkt för manus. Båda har stöd för att flytta runt scener, och båda är gjorda för proffs.

Enkelhet och möjlighet är två motsatta preferenser. Programmen är enkla att jobba med med deras grundinställningar, och kan justeras till dina egna preferenser.

Har personligen använt MM Screenwriter 2000 och dess föregångare med glädje. Programmet har stöd för svenska och kan brukas på Mac och PC, men har problem med installering under Wine på Linux SuSe 10.2 (installationskoder).

Om du ska skriva manus spelar det inte så stor roll om programmet är direkt kompatibelt med anslutande program eftersom du kan konvertera manus inför produktionsplanering och budgetering.

MM Screenwriter 2000 kan även importera filer från Dramatica, som är ett dramaturgiprogram, med tillhörande minnesanteckningar, samt exportera manus och märkning direkt till MM Scheduling.

MM Screenwriter 2000 är idag ersatt med MM Screenwriter 6, vilket jag ännu inte uppgraderat till.

Men medan du börjar kan du alltid skriva i vilken ordbehandlare som helst. Till Open office finns redan macropaket som har alla filmformat. Googlar du hittar du säkert MS-Word-filer med macro för filmmanus.

Postad

Jag använder final draft, som faktiskt var bättre i version 5 för mig. Nu har det visserligen dual screen men jag använder inte det så mycket ännu i alla fall.

Anledningen att jag valdee final draft var att det inte gick att få page layout i mm då när jag köpte det. Jag tror helt enkelt det gäller att finna sina personliga preferenser.

Faktiskt kan det vara bra att matcha andra i samma omgivning för det man skriver, även om det går att läsa kors och tvärs mellan programmen. De som jobbar brukar ha båda, men då är det en ren investering.

Jag har precis gått över till mac och hittat en liten pärla, macprogram är tämligen billiga faktiskt. Det är ett komplement vid namn Scrivener som jag inte utforskat fullt ut men det har inte gjort mig besviken ännu :) Den har kan formattera i manusstandard, men när man jobbar med rent manus är nog mm eller fd bättre. Fast för att utveckla material... :)

http://www.literatureandlatte.com/scrivener.html

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...