Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag får vansinnigt mycket släp i mina filmer som jag konverterar till FLV. Tidigare har jag gjort det i Flash encoder nu tänkte jag göra det direkt från premier (jobbar med CS3 sviten).

Har använt följande inställningar vid exportering:

File type: microsoft avi

Compressor: none

Frame size: 320 X240

Frame rate: 12

Square pixels (1,0)

Ska jag använda dessa eller några andra nu i Premier CS3 när jag tänkte exportera direkt därifrån till FLV?

Ska jag ha några speciella inställningar när jag tar in filmen i premier? När jag skapar mitt projekt?

Jag har en liten Canon MVX4i och en Panasonic DVCPRO HD (som jag precis har börjat använda)

Tacksam för hjälp // Ullie

Postad

Du får alltså "släp" när du exporterar AVI först och sedan kodar till FLV i Flash Video Encoder (Flash Video Encoder "föredrar" dock Quicktime)? Eller är det när du exporterar via Adobe Media Encoder i Premiere Pro?

Blandar du källmaterial (blandat DVC Pro / DV)?

Finns det en specifik anledning till att du minskar framerate till 12 fps?

Viken flv-codec, framerate, osv har du i så fall där?

Kryssar du i Deinterlace-rutan?

/Max

Postad

Har samma problem. Hur får man flv-fil. Har Flash MX och premiere. Vissa filmsajter tar bara det formatet. Är inte flv gammaldags, kanske inte ska bry sej. Filmsajter som lägger upp bara flv kanske man ska rata.

/nils

Postad

Har gjort lite ovetenskapliga tester med Flash Video vs MP4, H264 och kommit fram till att flash suger. I alla fall om man jämnför storlek/kvalitet.

Provade att koda med Flash Video Encoder och med Visuelhub. Samma kassa resultat.

MP4 kodades md Quicktime.

Tänk om ALLA tvingades att installera Quicktime. Vad världen hade varit underbar....

/KN

Postad

Om Quicktime-integrationen hade varit likadan på alla plattformar hade det också underlättat för dom som utvecklar... (min egen åsikt).

Men QT åsido, att säga att FLV är kass är likadant att säga att AVI är kass. FLV kan, från och med idag faktiskt, vara 3 olika codecs. Sorensson Spark, On2VP6 och numera även h.264. Jag är den första att skriva under på att varken Spark eller On2VP6 är tokbra. Därav att h.264 stödet kommer nu.

Men det ska, rent teoretiskt, gå att ta en QT h.264 fil och byta filändelsen från .mov till .flv. Den ska sedan gå att publicera "som vanligt" i Flash (kräver Flash CS3 Pro och Flash Player 9 beta 3). Jag har själv inte hunnit testa ännu...

Flv-export med h.264 codec kommer i en senare release i både PPro och AE.

/Max

Postad

Flash med h.264 codec finns ju förvisso men då kvävs det ju att 747 miljoner användare ska installera en ny version av flash.

Då skulle de ju lika gärna kunna installera QT istället ;-)

Flash är bara en förpackning. Precis som mp4, avi, mov osv. Dock innehåller den i dagsläget en dåligt ihopvikt film i de flesta fall pga kompatiblitet.

Problemet är att de flesta väljer att koda i den skiten eftersom de då når flest tittare utan ytterligare installation hos användaren.

Det är väl lite som Betamax vs VHS all over again...

Vi vet att det finns bra alternativ fast vi väljer det sämre för att alla andra gör det... och sen blev det standard...

Kom helt plötsligt att tänka på Microsoft...

/KN

Postad

Japp, det var när jag först exporterade filmen i AVI och sedan konverterade den till FLV i Encoder som det blev mycket släp.

Nu provade jag att göra det direkt från Premier CS3 istället och ökade framraten till 25 fps. Då fungerade det bättre. Jag fick tipset att halvera frameraten för att det skulle fungera bättre då - men uppenbart inte. flv-codec kör jag samma som frameraten.

Jag har inte kryssat i Deinterlace-rutan - ska jag det?

Men nu står jag med ett resultat som inte släpar men som har en rätt kass kvalitet. Nu är MVX4i ingen superkamera. Men tar man upp bilden på tv:n direkt är den helt ok. På datorn blir den grumlig och pixlig. Jag har valt 640x480 som 4:3 storek och 704x396 som 16:9 storlek vid import och export. För som jag har förstått det ska importinställningarna vara desamma som exportinställningarna. Stämmer det? Letar jag in manualen står det att videoscenerna är 320x240 - den nämner inte 16:9 mer än att den är "äkta".

Jag blir snurrig på detta - andras filmer som ligger ute ser ju helt ok ut. Så något gör jag uppenbart fel.

Mvh Ullie

Postad

Japp, det var när jag först exporterade filmen i AVI och sedan konverterade den till FLV i Encoder som det blev mycket släp.

Nu provade jag att göra det direkt från Premier CS3 istället och ökade framraten till 25 fps. Då fungerade det bättre. Jag fick tipset att halvera frameraten för att det skulle fungera bättre då - men uppenbart inte. flv-codec kör jag samma som frameraten.

Jag har inte kryssat i Deinterlace-rutan - ska jag det?

Men nu står jag med ett resultat som inte släpar men som har en rätt kass kvalitet. Nu är MVX4i ingen superkamera. Men tar man upp bilden på tv:n direkt är den helt ok. På datorn blir den grumlig och pixlig. Jag har valt 640x480 som 4:3 storek och 704x396 som 16:9 storlek vid import och export. För som jag har förstått det ska importinställningarna vara desamma som exportinställningarna. Stämmer det? Letar jag in manualen står det att videoscenerna är 320x240 - den nämner inte 16:9 mer än att den är "äkta".

Jag blir snurrig på detta - andras filmer som ligger ute ser ju helt ok ut. Så något gör jag uppenbart fel.

Mvh Ullie

Postad
Flytta på dej Max, bombraiden mot julbocken i Gävle kommer styras om till Adobe i Kista/Akalla om dom vill ha betalt för sina produkter med högre siffror från 1-3. nu 4. snart 5.

/nils

Fasen... får jobba mer hemifrån då...

/Max

P.s. CS4 kommer inte snart. Eller ens halvsnart...

Poff.jpg

Postad

FLV-exporten är, i ärlighetens namn, emellanåt tveksam på omskalningar plus att DV har icke rektangulära pixlar vilket inte FLV stöder ännu. Bäst kvalitet i FLV får man med lite "workarounds". Enklaste är att skapa ett nytt projekt i samma storlek som "målformatet". Dvs ska man ut som FLV i ex 320 x 288 så är det bäst att skapa ett projekt i detta format. Där importerar man sin film och exporterar ut det som FLV.

Deinterlace-rutan kryssar du i om du jobbar med interlace-video och inte vill ha en massa störningar i ex panoreringar.

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...