Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej. Jag har ett litet problem som jag hoppas ni "proffs" kan hjälpa mig med.

Har en miniDV kamera och när jag kopplar kameran direkt till TVn så ser det bra ut.

Men när jag kopplar till datorn så får jag störningar i bilden. Gröna o blåa rutor fladdrar runt. Vet inte om det är detta ni kallar frame drops? Har provat i moviemaker och pinnacle med samma resultat. Använder firewirekabel. Jag var tvungen att köpa ett firewirekort till datorn för 200kr då datorn saknade dessa portar. Kan kortet vara defekt?

En annan fundering jag hade var att eftersom datorn sitter på ett ojordat uttag så kanske detta orsakar störningarna? Det blir samma störningar då jag väljer att filma o spara direkt på disk (med kameran kopplad till datorn). Man ser störningar direkt i preview rutan innan man börjar filma, men på kamerans lcd ser det bra ut.

Har ni några tips på vad jag ska prova för att slippa dessa störningar?

Postad

Finns störningarna på inspelat material (dvs när det väl hamnat på disken)? Har aldrig varit med om att jordningen skulle vara ett problem.

Testa:

Annan fw-kabel.

Flytta kortet till en annan kortplats.

Testa med annan kamera.

Testa din kamera i en annan dator.

Byt kort.

/Max

Postad

-Det blir samma störningar då jag flyttat materialet till datorn

-Samma kabel fungerar då jag kopplar kameran till dvd-videon

-Bytt plats på firewirekortet ger samma resultat

Tror inte att det är fel på kameran då den fungerar ihop med tvn och videon

Jag får väl åka iväg och byta firewire kortet. Eller är det någon som har andra förslag?

Är det skillnad på firewirekort som kostar 800kr och ett sånt som jag har som kostade 190kr?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...