frehåk Postad 23 november 2007 Postad 23 november 2007 Hej! Har filmat ett tal på ca 40 min. Ibland pratar han starkt och volymen blir hög ibland talar han svagt och volymen blir låg. Det är lite jobbigt att sitta med hela ljudfilen och pilla på volymen upp och ner (keyframes). Antar att jag kan använda den kompressor som finns i Premiere pro för att lösa problemet lirte smidigare. Men jag förstår inte hur den fungerar. Är det någon som kan förklara hur jag bör göra!? /F. 0 Citera
Luzer Postad 23 november 2007 Postad 23 november 2007 Det är lite halvmeckigt att skruva kompressorer. Man får testa sig fram ganska mycket men det finns vissa inställningar som de flesta kompressorer har. Kommer nog bli endel stavfel... Threshhold (tröskelvärde) : Anger vid vilket värde kompressorn går in. Tex -18dB, håller sig volymen lägre så går trycker inte kompressorn ner volymen. Ratio : Anger hur mycket du vill komprimera, 3:1 menas tex att om det går in 3dB så får du ut 1dB. Attack : Anger hur snabbt kompressorn går in, tex 10ms efter att tröskelvärdet har nått. Release : Anger hur snabbt kompressorn går ut, man får prova sig fram med olika värden på attack och release för att undvika att kompressorn "pumpar", dvs du hör tydligt när den går in och släpper. Gain eller make up gain : Hur mycket vill du öka totalvolymen, om du i snitt trycker ner volymen 4dB så vill du ofta ha upp den lika mycket, så topparna hamnar på samma värde. Enklast är att lyssna och växla mellan att ha av och på kompressorn, dra upp gainen tills det känns som om maxvolymtopparna ligger på samma nivå i båda fallen. Ibland har du även inställning för soft eller hard knee vilket innebär typ...accelerationen när kompressorn går in, vet inte hur jag ska förklara det bättre. Men tycker du att det blir för tydligt mellan när kompressorn jobbar och inte kan du prova med soft knee istället. När det gäller dialog brukar jag hellre köra med ett par kompressorer efter varandra, istället för en som tar mer. Och köra ganska lågt med dom och lång releasetid, en halv sekund eller mer. Ratio 2:1 med tröskeln runt -18 beroende på hur dialogen låter och vad för typ av film det är. Men som sagt det skiljer sig oerhört från fall till fall och det bästa är att prova sig fram. 0 Citera
Christian van Caine Postad 24 november 2007 Postad 24 november 2007 Mitt svar på titelfrågan är: Dåligt. Du vinner mycket mycket mer på att koppla in nån annan compressor-plugg, exempelvis från SSL, Waves eller TC, & applicera Luzers förslag på dom istället. 0 Citera
Christian van Caine Postad 24 november 2007 Postad 24 november 2007 Använder du compressor aktivt på dialog? Ball :-) Själv använder jag i praktiken ingen alls, bara lite lätt i toppen för att hålla kontroll på transienterna! Ganska underhållande hur grymt olika det är med den saken mellan olika tekniker :-) 0 Citera
Luzer Postad 24 november 2007 Postad 24 november 2007 Är ju satans mycket volymautomation innan kompressorn åker dit kan jag ju säga :) Sen är det nog en lite psykisk grej också. Den ska lixom bara va där och "knyta ihop paketet" på nåt sätt. Men är ju inte ofta man orkar sitta och lyssna igenom hela projektet och dubbelkolla på alla ställen kompressorn jobbar, utan kollar mest de höga och låga partierna. 0 Citera
Christian van Caine Postad 25 november 2007 Postad 25 november 2007 Jag brukar volymautomatisera hela dialogen så jag kan låsa den dynamisk faktiskt :-) Jobbar jag som dubber & får alla dialogspår färdigredigerade från en annan dialogredigerare så har jag flera gånger varit tvungen att lägga kompressor eftersom materialet verkligen inte var särskilt imponerande. Dock får jag mest uppdrag som sound designer, vilket ju innehåller bla dialogredigering, & när uppdragsgivarna ber om kvalitet (lärt mig att aldrig anta ett uppdrag utan att ha inriktningen fullständigt glasklar mellan oss), så gör jag alltid en fullständigt redigering på samtliga spår med fullständig automation på volym & pan, & ibland eq:n & rumsklangen. Arbetar jag med stems (undviker som pesten) så brukar jag lägga en lätt & transparant compression & limiter för högre kontroll av transienter & att "paketera" det lite, men vanligtvis ligger dom direkt på dialog-bussen. Arbetar väldigt hårt med dynamik & rymd, vilket jag tycker förstörs fullständigt av leveller-compression. Trist att det överanvänds så grymt framför allt i tv :-( 0 Citera
Luzer Postad 25 november 2007 Postad 25 november 2007 Jag tycker inte man kan göra så mycket med dynamiken på just dialogen då man hela tiden måste höra vad man säger, klart du kan skifta hårt mellan hög och låg dialog ändå men inte lika mycket som när man jobbar med hela ljudbilden. Sen gäller det ju hellre att vara lite mer försiktig med kompressorn än tvärtom då man lätt skälper ljudet. 0 Citera
Christian van Caine Postad 26 november 2007 Postad 26 november 2007 Jodå, det går! Det är inte en fråga om att göra särkilt stora förändringar, & man måste anpassa bla filtrering, rumsklang & jux mot både omgivning & övriga röster för att det ska funka, men när man sätter det blir det fantastikt :-) Insåg dessutom just att jag hade läst fel på ditt inlägg! Tyckte det stog att det blev för mycket dialogautomation...sorry :-) 0 Citera
Luzer Postad 26 november 2007 Postad 26 november 2007 Det kan aldrig bli för mycket volymautomation... Eller snarare, det går alltid att sätta dit en prick till =) Sen är jag lite allergisk mot automationsprickar i Pro Tools som inte gör någon nytta, kan sitta skitlänge och rensa bort onödiga prickar ibland he he. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.