Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjena

Lite tankar kring dator/hårddisk problematik (inkl pc/mac)

Använder en stationär PC nu som redigeringsstation + Prod Studio (PP 2, AE 7 m.m. plus massa köpta plugins (Win))

Kommer resa en del och filma. Funderar på att köpa en laptop, så man kan arbeta under tiden, samt capture video under resan (både för backup om något händer mer banden, samt att man sparar tid och kan redigera direkt när man kommer hem).

Jag trivs bra med PC och de program jag kör kommer jag köra ett tag till (alltså prod studio) + massa plugins till win.

Dock är jag sugen på en Macbook pro. Vad händer om man kör mac med XP som OP? Kan man då använda min Prod Studio plus alla plugins (win) på mac-laptopen.

Jag vill kunna råklippa/sortera lite under resan sedan köra äver alla klipp plus PP-projektet till min stationära PC och fortsätta.

Hur funkar det med hårddiskar, om man kör USB med MAC, kan man använda samma till PCn när man kommer hem? Alltså om man kör XP på mac.

Är det dumt att blanda MAC och PC även om man kör samma OP på bägge.

Postad

OSX (Mac) Använder ett filsystem som heter Mac OS Extended.

Windows använder NTSF.

Windows kan läsa och skriva OSX diskar med ett extraprogram som tex MacDisc.

OSX kan läsa NTSF-diskar men inte skriva på dem.

Man kan också formatera med FAT32 och då funkar disken smärtfritt på både Mac o PC fast i det filsystemet kan inte enskilda filer vara större än 4GB.

Den tredje lösningen är att fildela mellan datorerna över ett nätverk. Då kan en Mac komma åt alla diskar, även NTSF, på en PC och tvärt om. Dock kan inte en Mac dela ut en Extern USB-disk. Kan gå i Leopard dock.

Ett större problem med att blanda Mac och PC vid videoredigering kan vara att macen gärna använder sig av quicktime och PCn avi vid redigering. Men det finns säkert lösningar på det också.

Kör du windows på en Macbook Pro så funkar den som vilken PC som helst.

/KN

Postad
OSX (Mac) Använder ett filsystem som heter Mac OS Extended.

Kör du windows på en Macbook Pro så funkar den som vilken PC som helst.

/KN

Tjena Beta, och tack för ditt snabba svar.

jag är dålig på allt tekniskt, vill bara att det skall funka så att JAG kan vara kreativ (inte datorn :) )

Alla problem med olika diskar och filsystem m.m. är ett minne blått om jag kör windows? Alla mina tidigare filer/program från den stationära PCn funkar också då eller? Dvs en MAC med windows Xp är som vilken PC som helst fast:

tryggare, snabbare och alla de där bra egenskaper som MAC sägs ha.

?????

Skulle jag kunna redigera en stor production med en macbook pro om jag körde en extern disk via Firewire 800? eller är det lite danger?????

Postad

Nä en Macbook Pro med Windows XP är en snyggt förpackad PC med alla Windows problem. Jag har själv kört med det mesta och jag har BARA Mac i dagsläget. Mest av just den anledningen som du angav. Jag vill använda datorn till att vara kreativ inte hålla på att administrera skiten.

Jag tror att du skulle älska OSX om du gav det en chans. Jag vet inte riktigt hur bra windows xp är på en mac eftersom jag aldrig provat men jag har kollegor som kör det och de tycker det suger lika mycket som på en vanlig PC.

Ska du bara köra Windows så kan du lika gärna köpa en Dell och få mer för pengarna. Och support.

/KN

Postad

Se bara till att du har allt på backup så ser jag inget hinder att göra en stor produktion i Final Cut på en mac. Sen beror det naturligtvis på om det är HD eller SD osv.

/KN

Postad

Jag skrev en LÅNG post - precis när dom elaka problemen slog till.

Jag kör stationär hemma och MacBook Pro med både XP och OSX. Det funkar för det mesta problemfritt men det är lite strul med framförallt ljudet på XP (om man kör Boot camp). Windows Media Player kör upp alla wmv-filer som helt gröna men det funkar i VLC eller GOM Player utan problem.

Jag har alla "vanliga" program fullt rullande i samma burk inkl Word osv. Jag kör dessutom MacDrive för att komma åt material från mac-partitionen - funkar utmärkt.

Enda "stora" nackdelen när man kör XP är att batteriet inte räcker särskilt länge om man jämför med OSX. Det tror jag beror mer på Bootcamp än XP eftersom exempelvis min andra Core 2 Duo laptop, en IBM Thinkpad, räcker SJUKT länge.

Men om den är bättre, kvalitetsmässigt, än ex en HP-laptop (sorry Rabies...) vet jag inte...

/Max

Postad

Tjena, här är en lista (skriven två gånger)... databas fel. Problemlista vid byte till MAC? Den som orkar... (jag förväntar mig helt ärligt iget svar :=) )

Problemet för mig att gå över till MAC och OSX är att:

1. Jag skall börja med filmen snart, och det känns farligt att börja pilla i hårdvara som funkar 90% bra så här tätt inpå.

2. om man kör OSX och MAC så funkar väl inte saker som är gjorda i Win program. Exempel har jag massa illustrator filer som är gjorda i illustrator (win-version). de funkar väl inte på en MAC med mac version av adobe programmen. Alltså, många har windows, och de flesta jag jobbar mot har det, därför måste jag kunna skicka och ta emot filer från dem utan att det blir problem. (man ser ju ofta i exempelvis mappar med företagslogo att det finns MAc versioner av loggan)

3. hur funkar det med office programmen? Word excell m.m. i OSX?

4. Det blir dyrt att skaffa alla Adobeprogram till MAC + alla plugins som i dagsläget är till Windows.

5. Det går väl inte redigera en stor film på MACbook pro, då hårddisken är max 250 gb och jag kommer säker använda sammanlagt 500 GB klipp (kan man köra extern hårddisk via firewire 800) 35-40 minuter film, massa korta klipp med massa plugins på?

6. kan man koppla TVÅ icke-mac skärmar till en MACbook pro? Dvs ha två skärmar vid redigering?

7. det finns bara en disk i laptopen = OS och redigering på samma = farligt

8. de flesta program och gratis program är för win. Exempel VLC player

Känns läskigt att köra en stor produktion på en laptop? känns liksom vek och timid ;)

peter

Postad

Kan inte svara på allt, men en del...

Problemet för mig att gå över till MAC och OSX är att:

1. Jag skall börja med filmen snart, och det känns farligt att börja pilla i hårdvara som funkar 90% bra så här tätt inpå.

Är det brådis med filmen så... lite tveksamt kanske.

2. om man kör OSX och MAC så funkar väl inte saker som är gjorda i Win program. Exempel har jag massa illustrator filer som är gjorda i illustrator (win-version). de funkar väl inte på en MAC med mac version av adobe programmen. Alltså, många har windows, och de flesta jag jobbar mot har det, därför måste jag kunna skicka och ta emot filer från dem utan att det blir problem. (man ser ju ofta i exempelvis mappar med företagslogo att det finns MAc versioner av loggan)

Illustrator-filerna fungerar med 99% chans utan några problem.

3. hur funkar det med office programmen? Word excell m.m. i OSX?

Nope. Du måste byta. Ingen aning om Microsoft har crossgrade. (Se nedan)

4. Det blir dyrt att skaffa alla Adobeprogram till MAC + alla plugins som i dagsläget är till Windows.

Du kan crossgrade:a. Men det beror på om du kör CS2 eller CS3. Du kan uppgradera från CS2 PC > CS3 Mac. Du kan också byta från CS3 PC > CS3 Mac.

5. Det går väl inte redigera en stor film på MACbook pro, då hårddisken är max 250 gb och jag kommer säker använda sammanlagt 500 GB klipp (kan man köra extern hårddisk via firewire 800) 35-40 minuter film, massa korta klipp med massa plugins på?

Extern disk borde funka utan större trubbel.

6. kan man koppla TVÅ icke-mac skärmar till en MACbook pro? Dvs ha två skärmar vid redigering?

Ingen aning. Matrox har dock ett sånt specialkort för PC-laptops. Du kan ha laptopen plus en extra skärm.

7. det finns bara en disk i laptopen = OS och redigering på samma = farligt

Dumt. Kör extern disk.

8. de flesta program och gratis program är för win. Exempel VLC player

Vlc finns för mac. De flesta pluggar också, men du kan ju behöva skaffa dom igen.

Känns läskigt att köra en stor produktion på en laptop? känns liksom vek och timid ;)

Gör back-ups bara.

Så kan man ju alltid fundera på om du vill byta till Mac eller om du bara vill ha en MacBook Pro... ;) Den är cool... men vill man ändå egentligen fortsätta att köra på XP så FINNS det ju andra laptops också. Även om macen är snygg och cool på alla sätt (fast det är jäkligt irriterande med bara två USB portar).

/Max

Postad

1. Smaksak. Men min erfarenhet är att i OSX funkar det till 100%.

2. Enda skillnaden i brukar vara vilken färgrymd som används, finns olika på win o mac. I QuarkXpress finns det skillnader men inte i Adobes produkter. Detta är bara en gammal dålig vanföreställning.

3. Officepaketet finns till Mac och det finns gratis officekompatibla som kan läsa/skriva wordfiler osv.

4. Blir det?

5. Extern firewire 800-disk funkar mycket bra till video. Du behöver INTE vara orolig. Stäng bara av funktionen i strömspararen att sätta inaktiva diskar i vila så märker du inte att det ligger på externt.

6. Två externa, nja kanske med en dvi-delare. Men du kan ju köra den inbyggda på full upplösning(1440x900 på 15" och upp till 1920x1200 på 17") samtidigt som en extern med 2560 x 1600. Borde räcka. Jag kör FCP på en 1024X768 men det är trångt...

7. Typiskt Windowsproblem, glöm det i OSX.

8. VLC finns till OSX. Likaså codecs och det mesta annat. Skillanden är att det som finns funkar. Utan spyware, trojaner, maskar och googels j*%la toolbars...

/KN

• 4 veckor senare...
Postad

Ok, har kommit tillbaka till mina MAC funderingar nu.

Snackat med en film producent som sager att man inte klara kora en riktig 40-50- minuters film (med massa effekter) pa en macbook pro. Utan han tyckte att jag skall kopa en iMac. Vad tror ni om detta... Stammer det.

Kanns som en iMac ar lite klen, men en Mac Pro ar skitdyr.

dessutom... iMac verkar inte kunna kora med en extra bildskarm samt hur gor man med tv monitor for editering?

Postad

iMac kan ha extern bildskärm. Inga problem. Eller en tv via s-video/composit. Med adapter.

Prestandan på en Macbook Pro och en iMac är väldigt lika. Det som skiljer är priset. Jag har en 2,4Ghz 20" iMac och rullar på fint med HDV. Macbook Pro på jobbet likaså.

Du redigerar inte hela filmen i en enda timeline ändå. Det är bara jobbigt. Dela upp filmen i sekvenser. När det gäller effekter så handlar det bara om beräkningar. Låt datorn göra detta under natten om du tycker det tar tid. Häng inte upp dig på om du klarar dig med en iMac eller Macbook Pro. Vilken du än köper så kommer det gå bra. Tänk för ett gäng år sedan. Då hade spielberg dödat för en iMac...

Jag köpet iMacen eftersom jag har en gammal Powerbook och behövde kraft. Hade det varit min enda dator så hade jag valt Macbook Pro. Köp bara ordentligt med minne. Fast inte hos apple, dom e svindyra. Jag gav 500:- för en 2GB modul hos komplett.

Powerbooken är en 1,25 Ghz och DV klarar den utan problem.

Var är din film i för format?

/KN

Postad

tack for ditt svar KN.

1.Alltsa jag vill ha en monitor (TV) for farg redigering till Imac. Hur gor jag da exakt?

2. pa apple.se verkar det inte som om man kan hotta upp imac med super video kort. kanns som om jag ar beredd att gora detta. kanns som video (grafik)kort ar viktigare an processorn?

3. kan man redigera fran en extern fw 800 disk till Imac?

4. Kan man ha en vanlig samsung skarm till imac

peter

Postad

iMacen har en bildutgång. Det är en mini-dvi. Till den kan man koppla vilken skärm som helst. men bara en. Antingen en TV eller en extra skärm. Apple säljer dessa adaptrar på applestore för 200 pix.

iMac har en Firewire 800 och det går naturligtvis bra att redigera från den. Ha den som skratch disk osv.

Du kan ha vilken skärm du vill men bara EN extraskärm, antingen en tex samsung LCD eller en TV.

Jag hade valt 20" med ATI radeon HD 2600 PRO. Det var i alla fall den jag köpte.

/KN

Postad

Tack beta för alla svar. här kommer lite småfrågor till (är i brasilien så jag kan inte ringa apple)

1. Hur står sig ATI radeon HD 2600 PRO mot mitt Geforce 7950 som jag använder till min PC idag? Och går det uppgradera ATI kortet i iMacen? Fett kort är allt!!! (?)

2. kan man köra en extra LCD skärm och sedan OCKSÅ en TV via firewire och kameran? Alltså brukar inte PPro köra ut signalen genom firewire 400 till kameran (detta för färgredigering).

Tack

Postad

1. Du kör väl Magic Bullet och Colorista? Den gamla versionen av MB (2.0) var inte RT med ATI kort - endast nVidia.

2. Ska inte vara ngt problem.

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...