Torreador Postad 18 november 2007 Postad 18 november 2007 Hej på er Vet att det ligger en tråd här strax under om samma fråga men det blir snurrigt att blanda in två olika datorer där, så jag lägger en egen tråd. Jag ska också skaffa ny dator då min inte fixar det här med filmredigering riktigt, det blir hackigt och dåligt. Jag har fått förslag från min återförsäljare på det här: Låda , Moderkort som klarar C2d Processor, Intel C2D E6750 Processor , Minne DDR2 (800) 2 gig , Grafikkort typ 8600GT 512MB , Hårddisk 1st 160GB och 1st 320GB, Dvd Brännare, Dvd, Floppy??, Minneskortläsare , Operativsystem antingen XP eller Vista. Jag kan inte mycket om datorer så jag lämnar över till er att säga om det låter bra eller inte. Jag ska ha burken till att redigera hemvideofilmer och korta "reklamfilmer" att lägga ut på hemsidan till mitt företag. I övrigt använder jag burken till MASSOR av fotoredigering och har tusentals bilder i den. Jag har också filmer (vanliga DVD filmer osv) och mycket musik. Men det kanske inte spelar någon roll. Tacksam för lite tips och råd. Behöver ni mer info så fråga bara så ska jag kolla upp det. /Charlotte 0 Citera
Max_H Postad 18 november 2007 Postad 18 november 2007 Floppy känns ngt överflödigt. XP eller Vista beror väl på vad du ska redigera med och om du ev har annan utrustning som scanners, skrivare osv som kanske inte fungerar i Vista. Ex Avids programvaror är inte Vista kompatibla ännu. I övrigt ser den helt ok ut. /Max 0 Citera
Torreador Postad 18 november 2007 Författare Postad 18 november 2007 Okej, tack så mycket! Ingen annan som tycker något? 0 Citera
Pehrbau Postad 19 november 2007 Postad 19 november 2007 Jag håller med Max att du måste vara försiktig med Vista i nuläget. XP kommer att säljas en bra bit in på nästa år. Lägg system och program på den mindre disken och dela den i två partioner C. och D:. Då kan du lägga alla dina privata data på den andra partitionen D: som kommer att skyddas om du av någon anledning tvingas formatera om C: dvs systempartitionen efter en systemkrasch. En fördel är också att lägga dina sparade webb-platser och alla mail på D: av samma skäl. Den stora disken använder du uteslutande för videofiler och bl a system cache filer samt buffert filer. 0 Citera
Torreador Postad 19 november 2007 Författare Postad 19 november 2007 Okej. Tack så jättemycket för tips och råd!! Det här ska bli spännande, lite jobb med att föra över allt från gamla burken till den nya bara antar jag? /Ch 0 Citera
Torreador Postad 9 december 2007 Författare Postad 9 december 2007 Hej igen Nu har nya burken kommit. Du skrev att jag skulle dela den lilla disken i två partioner, vad betyder det och hur gör jag. Jag har förresten även en extern hårddisk på 320 GB som jag köpte nu när jag bytte dator. Han bara använt den för att föra över från gamla till nya än så länge men tänkte sedan lägga alla mina dokument däri som backupp om något händer. /Charlotte 0 Citera
beta75 Postad 9 december 2007 Postad 9 december 2007 Ett tips: Gör en kopia av hela systemet när du installerat allt du vill ha. Tex norton ghost funkar till det. Det är ovärderligt den dagen som olyckan är framme att snabbt kunna återskapa allt till utgångsläget. /KN 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.