Gå till innehåll

MPG igen


Polytrop

Recommended Posts

Har två 50-minuters filmer brända på DVD-platta. De kommer från APP cs3:s media encoder och heter MPG i efternamn. Jag kan spela upp plattan både på PC och DVD-spelare.

 

Samma platta orsakar emellertid problem hos två kompisar. Båda med mpg-klara dvd-spelare. En kan varken se filmerna på tv eller pc. Den andre kan bara se filmen på tv, men utan ljud. Frågade i en daturbutik om detta. Fick svaret att det nog berodde på om vissa codec fanns på resp dator. Sen hade han inte tid med mig längre.

 

Är det inte så att "rätt" codec redan ingår i MPEG, att mpeg-filer är generellt paketerade och att de ska fungera på all mpg-redo utrustning? Vad har gått fel?

Länk till kommentar
Share on other sites

MPEG-2 är ingen kontainer, det är ett slut-format för som till exempelvis i ditt fall, DVD, vilket innebär att alla MPEG-2 dekodrar skall kunna avläsa filen korrekt utan att vara beroende av en tredjeparts codec.

 

Är MPEG-2 filen korrekt komprimerad med alla algoritmer som krävs för DVD standarden, så skall en DVD spelare avkoda strömmen korrekt. En spelare fungerar ungefär som en dekoder i en PC. Det kvittar i korta drag vilken MPEG-2 encoder du användt dig utav.

En DVD kompliant MPEG-2 skall kunnas avkodas av vilken DVD spelare som helst.

 

Vissa former utav "budget" DVD spelare klarar ej att spela upp en MPEG-2 fil i hastigheter som överskrider 8 mbit / sek. Detta trots att DVD standarden tillåter en videoström på maximalt 9,8 mbit / sek. Dubbelkolla din encoding process och se till att du håller dig på ca 7500 kbit / sek, över det tycker jag personligen är riskfyllt. Med 7500 kbit / sek adderar man sedan 192 kbit / sek för Dolby Digital 2.0 och hamnar på en slutgiltig video+audioström på 7692 kbit / sek. Har encodat / authorat mängder med DVD video genom åren. Har tyckt att ett "all-around" bitrate encoding schema för VBR bör ligga på:

 

7500 kbit / sek MAX

6000 kbit / sek AV

4200 kbit / sek MIN

 

Med detta har jag uppnått mer än dugliga resultat i både MainConcept samt CCE SP2 renderings motorer.

Även att tänka på är att ta en titt på matrisen i vissa fall.

I till exempelvis CCE SP2 finns där färdiga skl. "presets" för kvantiserings matrisen, för vad som betecknar Intra samt icke Intra. I programets grund är matrisen inställd på "Standard" vilket jag kom fram till var sämre i vissa lägen än preseten "MPEG Standard".

De höga och låga frekvenserna i matrisen spelar roll för resultatet som skall visas och är helt beroende på vad grundfilen innehåller för datamängd / sorts data.

 

I korta drag , se över bithastigheten i din encoding process.

DVD spelare i dagens läge som läser efter sektorer kan vara löjligt dåliga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för matnyttig info, ska försöka förstå allt en vacker dag.

 

"Är MPEG-2 filen korrekt komprimerad med alla algoritmer som krävs för DVD standarden, så skall en DVD spelare avkoda strömmen korrekt."

 

Ok, finns det något sätt att analysera/testa om MPEG-2-filen är korrekt komprimerad? Vilken viedo/audioström som gäller och annat väsentligt.

 

Det aktuella redigeringsprojektet (inklusive avi-filerna) är bortstädat från maskinen, kvar finns de två mpeg-filerna. Gissar att man inte kan labba med dem i efterhand....

Länk till kommentar
Share on other sites

en MPEG fil har inga direkta specifikationer som ett krav för att kunna avkodas av en mjukvarudecoder så som VLC , WMP etc ..

 

Om du tagit bort grundmaterialet och endast har MPEG-2 filerna kvar begränsar det kvaliten då ytterligare en kompression behövs då filen måste skrivas om ( om problemet nu ligger i komprimeringen ).

 

Det går att "labba" med dina nuvarande MPEG-2 filer.

Föreslår att du drar in dem i ett NLE igen, till exempelvis Sony Vegas som faktiskt har väldigt fina färdiga presets för MPEG-2 komprimering till DVD. Dem använder MainConcept´s encoder som troligen även PPro använder.

 

Dra in filen, in på Render och välj en färdig preset för DVD PAL.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...