Jump to content

Slutmanus v.11 - Where The House Burnt Down (19 sidor)

jepser

Recommended Posts

Hej!

Här är v.11 av mitt kortfilms manus "Where the house burnt down". Jag har startat många trådar här på voodoo ang. filmen.

- Frida har kommit bort i den mystiska skogen. Henrik med sin kompis Daniel försöker leta reda på henne. Men de är inte ensamma i skogen, någon håller dem under uppsyn... De får syn på en grop, det dröjer inte länge innan de inser något mystikskt med den. De listar ut sanningen bakom en spegelvänt bok. Där de sedan får reda på sanningen om Wittgenstein, och om huset som brann ner. Varför brann huset ner? Vem är det som håller Daniel och Henrik under uppsyn? Vem är wittgenstein och var har han för rellation med karaktärerna? Vad är för skrämmande med platsen, och varför har många människor försvunnit just där? Och vad är det egentligen som döljer sig nere i gropen? - Allt detta får du veta om du läser manuset!

Kommentarer/kritik uppskattas jätte mycket, detta manuset har jag jobbar med sedan december 2006.

Är det något ni inte förstår ang. manuset/handlingen så fråga jätte gärna!

Luta dig tillbaka och njut.

Med förhoppningar om en trevlig lässtund från Jesper! :)

Det är skit bra att du har skrivit ett ganska långt manus och dessutom har du skrivit med manusstandard och grejer. Lite mycket kamerarörelser och så, men eftersom du ska filma det sen är det ju bra med anvisningar för dig själv.

Det är dock en hel del scener i ditt manus som kommer att bli väldigt svåra att genomföra. Dom scenerna med de levande rötterna ser jag inte riktigt hur du ska göra så det ser realistiskt ut utan att det bara blir komiskt. Sen den här gropen du skriver om, är det en grotta egentligen. Några gropar med tak finns nog inte (groptak). För att kunna vara inne i en grop måste det ju egentligen vara någon typ av hållighet i marken. Du kanske vet någon jättebra plats ute i skogen som har exakt den här hålligheten i marken. Men om du inte skriver om ett speciellt ställe så tror jag inte du kommer att hitta någon hållighet bara sådär ute i skogen och att sedan filma där inne låter ju ännu svårare.

Du kanske har en jätte bra plan hur du ska bygga upp det här i en studio eller har tillgång till en grävskopa som kan gräva upp ett hål i marken som ni sedan kan gräva ett utrymme i.

Jag är också intresserad hur du har tänkt att lösa filmningen med anden som syns lite nu och då och hur du tänkt att klä honom.

Det finns mycket att kommentera men jag tror jag återkommer med det.

Lite små mysigt manus. Kanske lite väl uppenbart att anden och texten om tysken är hans farsa, speciellt då i slutet av sidan 3 och början av 4 då när han snackar om sin syster och pappan. Jag skulle nog försöka att dra ut det lite eftersom det är lite av slutpoängen. Sen så är det ganska mycket dialog och text som förklarar saker som du skulle kunna vissa visuellt i andra scener som du sprider ut lite i manuset. T.ex. så behöver inte Daniel och Henrik prata om Fridas letande efter sin far. Istället kan du har en scen när Frida sitter och ritar streckgubbar en stor och en liten, eller om hon ska vara rädd för honom kan man hon rita någon som antyder att hon är rädd för något och ge en liten ledtråd om att det är pappan det handlar om.

Jo istället för att dom säger så här:

HENRIK

- Hon har saknat honom mycket på sistonde, hon pratar väldigt mycket om honom. Hon säger att hon vet var han är och sånt.

DANIEL

- Var är han då?

Det går någon sekund...

HENRIK

-Han är död...

Henrik drar ett djupt andetag.

HENRIK

Jag var bara fyra år... Det hände på hans födelsedag... Mamma säger att jag inte ska prata om det...

Så kan man visa med bilder att Frida saknar sin far eller saknar någon. Kanske att hon ritar en teckning som visar en situation som hon saknar eller någonting.

Du har nog massor med fantasi hur du skulle kunna lösa det.