Jump to content

Zooma in bild

osccar

Recommended Posts

Hej!

Har en liten fundering.

I vissa TV-program tillexempel Insider så brukar dom zooma in tidningsartiklar med text. Jag har en bild (screenshot från en pdf fil) med text som från början är 1280x1024. Jag skalar ner den till 720x576 och texten blir väldigt svårläst dock. Men jag måste ju ha 720x576 eller hur? Hur lyckas Insider med konstycket att zooma in en sådan här bild i redigeringsprogrammet utan att det blir pixligt?

En annan fundering är,

Hur ska jag gå tillväga för att få så bra läsbarhet som möjligt i texten som är på bilderna som jag screenshotat från PDF filer ? Det blir oläsbart när man vill få med en hel artikel och reducerar ner till 720x576.

tack för svar

Beroende på program kan du för det mesta välja att importera dom i 1280 x 1024 och sedan minska ner dom till rätt storlek med videoprogrammets "scale-funktion". Sen kan du zooma in betydligt mer än om du minskar dom i ex Photoshop innan import. Men ibland räcker ju inte ens 1280 x 1024 utan det kräver ännu högre upplösning.

Du kan komma att få en del andra problem med flicker och annat under själva skalningen men det är ett senare problem.

/Max

Beroende på program kan du för det mesta välja att importera dom i 1280 x 1024 och sedan minska ner dom till rätt storlek med videoprogrammets "scale-funktion". Sen kan du zooma in betydligt mer än om du minskar dom i ex Photoshop innan import. Men ibland räcker ju inte ens 1280 x 1024 utan det kräver ännu högre upplösning.

Du kan komma att få en del andra problem med flicker och annat under själva skalningen men det är ett senare problem.

/Max

Tack för svaret Max!

Jag har både Vegas Video 6.0 och Pinnacle Studio 10. Vet inte vilket jag ska använda...kan man göra allt i Vegas som man kan i Pinnacle? Typ zooma in i bilder (sätta en start och en slutpunkt som typ ken burns effekt).

ska försöka leta efter scale funktion!