Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

När jag exporterar från Final Cut (5.0.1) till Quicktime MPEG4, så ändras formatet från bredbild (16:9) till 4:3. Propotionerna förskjuts. Hur gör jag för att behålla ursprungsformatet? Hittar inte mpeg2 i min Final Cut.

Hur lång tid är normalt för att exportera 3 min. HDV till internetvänlig storlek?

Tack!

Anders

Postad

Hej

Jag brukar välja de inställningar jag vill ha när jag väljer exportera. Se till att du exproterar till ett 16:9 format. Annars kan det vara att dina projektinställningar är 4:3.

Om du Exporterar till DV så blir det alltid 4:3. Det är när filen spelas upp som den dras ut istället i Wide. Dvs rektangulära pixlar.

Annars kan du spara som en quicktimefilm i högsta upplösningen och sedan konvertera den till mp4 i quicktimePRO. Har du inte pro så kan du ladda ner MPEG Streamclip som är gratis. Där kan du konvertera till vad du vill, vilket format du vill.

Lycka till

/KN

Postad

Tack! Det funkade med export i högsta upplösningen.

Anders

Hej

Jag brukar välja de inställningar jag vill ha när jag väljer exportera. Se till att du exproterar till ett 16:9 format. Annars kan det vara att dina projektinställningar är 4:3.

Om du Exporterar till DV så blir det alltid 4:3. Det är när filen spelas upp som den dras ut istället i Wide. Dvs rektangulära pixlar.

Annars kan du spara som en quicktimefilm i högsta upplösningen och sedan konvertera den till mp4 i quicktimePRO. Har du inte pro så kan du ladda ner MPEG Streamclip som är gratis. Där kan du konvertera till vad du vill, vilket format du vill.

Lycka till

/KN

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...