Andrewskij Posted October 26, 2007 Posted October 26, 2007 Hej! När jag exporterar från Final Cut (5.0.1) till Quicktime MPEG4, så ändras formatet från bredbild (16:9) till 4:3. Propotionerna förskjuts. Hur gör jag för att behålla ursprungsformatet? Hittar inte mpeg2 i min Final Cut. Hur lång tid är normalt för att exportera 3 min. HDV till internetvänlig storlek? Tack! Anders 0 Quote
beta75 Posted October 27, 2007 Posted October 27, 2007 Hej Jag brukar välja de inställningar jag vill ha när jag väljer exportera. Se till att du exproterar till ett 16:9 format. Annars kan det vara att dina projektinställningar är 4:3. Om du Exporterar till DV så blir det alltid 4:3. Det är när filen spelas upp som den dras ut istället i Wide. Dvs rektangulära pixlar. Annars kan du spara som en quicktimefilm i högsta upplösningen och sedan konvertera den till mp4 i quicktimePRO. Har du inte pro så kan du ladda ner MPEG Streamclip som är gratis. Där kan du konvertera till vad du vill, vilket format du vill. Lycka till /KN 0 Quote
Andrewskij Posted October 31, 2007 Author Posted October 31, 2007 Tack! Det funkade med export i högsta upplösningen. Anders Hej Jag brukar välja de inställningar jag vill ha när jag väljer exportera. Se till att du exproterar till ett 16:9 format. Annars kan det vara att dina projektinställningar är 4:3. Om du Exporterar till DV så blir det alltid 4:3. Det är när filen spelas upp som den dras ut istället i Wide. Dvs rektangulära pixlar. Annars kan du spara som en quicktimefilm i högsta upplösningen och sedan konvertera den till mp4 i quicktimePRO. Har du inte pro så kan du ladda ner MPEG Streamclip som är gratis. Där kan du konvertera till vad du vill, vilket format du vill. Lycka till /KN 0 Quote
Recommended Posts