Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har gamla svartvita filmer från 1950-talet. Enligt uppgift är de enkel 8 filmer. Jag undrar då vilken typ av projketor jag ska ha.

Använder man samma projektorer för enkel 8 som dubbel 8? Fungerar tex en Eumig p8 som jag fann på en loppis?

Tacksam för svar

Posted

Den fungerar, om projektorn fungerar alltså... ;) Skillnaden mellan "enkel 8" och "dubbel 8" är endast att man inte behövde vända enkel 8 filmen efter halva speltiden. Storleken, perforeringen och allt annat stämmer.

Det blir lätt missvisande med enkel 8, inte att förväxlas med "single 8" som ju är Fujis motsvarighet till super 8.

Kärt barn har många namn... vänd 8, enkel 8, dubbel 8, regular 8, standard 8.

Men eftersom dina filmer är från 50-talet så är de definitivt inte super 8 eller single 8 (de introducerades 1965).

Posted

Har bytt gummidrevremmen i min gamla Eumig p8. Den går då utmärkt med korta mängder film. Däremot med filmrullar med större mängd film på orkar den inte dra runt utan segar sig fram när man kommit en bit in på filmen. Vad kan det bero på?

Någon som kan hjälpa mig?

Posted

Öppna projektorns skal (allt som går att plocka bort och fortfarande ha projektorn körduglig) och kör igenom en film. Se vad som händer, vad rör sig, var slirar det, är det en gummirem?

Finns något att spänna?

Är något av?

Kör på lite remspray från Biltema om det finns en rem som ser ut att slira.

Köp en annan projektor om den verjar omöjlig att få igång. Risken är annars rätt stor att den kommer att börja tugga i sig dina gamla familjefilmer om den inte fungerar som den ska... hemska tanke!

Se igenom filmerna en gång för att identifiera dem och få till en uppspelningsordning, därefter skulle jag rekommendera att få de gamla filmerna överförda till DVD skivor, dels för att kunna se på dem med lite bekvämare teknik, dels för att filmerna åldras och torkar/blir sköra och dels för att inte nöta på filmerna med en projektor som kanske repar film, tuggar film, bränner filmen om den fastnar, osv.