Gå till innehåll

Grovmanus v.1 - Supertrean


carbe

Recommended Posts

Här kommer grovmanus version 1 för Supertrean. Observera att detta bara är version 1 och att det är ett grovmanus, så vissa detaljer och pusselbitar saknas + att det är möjligt att en del scener inte är särskilt bra. Men fler versioner kommer att skrivas och manuset kommer att utvecklas. Själv är jag riktigt nöjd med resultatet.

 

Om ni skulle upptäcka några slarvfel där jag råkat skriva fel namn, stava fel eller liknande så säg till omedelbart.

 

Jag vill otroligt gärna ha mycket kritik, för detta är min första satsning hittills!

 

Hoppas ni gillar det. :)

Supertrean - Grovmanus v.1.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Första repliken var extremt onaturlig exposition. Pratar man så, ens i dåliga såpor?

 

I början på sid 2. Det står "Viktir". Ska väl vara "Viktor"?

 

 

Kolla över alla repliker. Jag vet att detta är ett grovmanus, och att du är 14, och att man inte kan begära att du ska kunna skriva repliker jättebra. Men bättre än så här kan du nog. Du säger ju att du satsar i och med detta filmmanus.

 

För mig är repliker i ett manus nästan viktigare än handlingen. Åtminstone lika viktigt. Replikerna är enda vägen in i karaktärerna, dvs in i handlingen. Ska man bry sig om dom så får de inte prata som om det vore skolteater.

 

Jag har inte läst allt. Ska väl kanske göra det senare, och kan då kommentera handlingen. Men nu ska jag käka middag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för kritiken Simon W!

Jo, det finns en del slarvfel lite här och var, och de skall naturligtvis rättas. Men det har inte med saken att göra, för tillfället.

 

Hittills har mest ungdomar i min ålder läst igenom manuset och de tycker att det är jättebra. Kanske skriver jag mer på "ungdomska" vilket gör att replikerna är bättre för personer i min ålder? Värt att fundera på.

 

Jag ser fram emot att få handlingen kommenterad, det är huvudsakligen den jag vill ha kritik på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Dåså, nybakta munkar och en stor kopp te, då kan vi sätta igång. Du är 14 (precis som karaktärerna i historian), går man i sjuan då? Försöker bara tänka tillbaka för att se hur pass hård jag ska vara. (Sjuan...? Just det, falska idioter och psykologisk krigsföring)

 

Stavfel ” Viktir sätter sig bredvid honom”

 

Nu kanske jag är petig men jag ogillar då man byter namn/betäckning på folk mitt i, först är det LÄRAREN och sedan är det MAGNUS. Skriv LÄRAREN MAGNUS på direkt eller bara Magnus.

 

TJEJEN

(Glad)

Vad roligt det skall bli att börja

ny skola i dag!

KILLEN

(Irriterad)

Mhm...

 

Vilka är det här? Får känslan av att det ska vara Emma? För Emma saknar presentation senare då hon kliver ut ur klassrummet efter provet.

 

”Erik har gått till platsen där Erik och Viktor är.” Det är en ganska imponerande bedrift =P Gissar att det ska vara Emma och Viktor är.

 

”Hans ögon är stora som fotbollat och munnen är hängande.” För det första är det stavfel och sen så är det farligt att skriva att ögon är stora som fotbollar för då ÄR de stora som fotbollar, jag gissar att de egentligen är uppspärrade i chock och inte 30cm i diameter?

 

Äldre eleven 1 är med ganska mycket så varför inte ge honom ett namn?

 

Det här berget som ÄE1 (äldre eleven 1) knuffade ner honom för var högt nog för Erik att tro att han skulle dö men ÄE1 verkade inte ett dugg bekymrad över att kanske ha mördat någon?

 

Felstavning ” ERIK Jag vet inte. Men varför inter utnyttja dem?”

 

Ligan känns trist, lösensumman är orimlig och vart bor dessa människor? I något korrupt land i central Amerika då ett gäng kan terrorisera en stad och har egna helikoptrar. Det känns inte rimligt. Kan det inte bara bankrånare eller nått annat istället? Börja lite smått?

 

Vill ha mera anledning till att de bestämmer sig för att ”rädda stan”, jag skulle vilja se en personlig anledning till varför de är villiga att göra något farligt.

 

Just det där med dräkter får mig att undra, vem är det som gör dem samt, hur hade de i det här fallet tid att göra dem?

 

Dialogen är, ganska komisk ibland men det passar inte alltid in. Soldaterna skjuter kallblodigt ner en pojke (men de tvekar sedan då Emma dyker upp) och då vet jag inte om repliker så som ”ha ha vilken tönt” är direkt passande.

 

Skulle vilja se att det börjar lite sakta, det kanske är kliché i den här typen av historia men jag tycker att det fungerar. Börja sakta så att vi får lära känna karaktärerna lite, tyckte inte att jag gjorde det nu.

 

Och det är klart att man vill veta varför de har krafter, eller att vi i alla fall får följa hur de utvecklar sina krafter. Som i Spindelmannen tex då han försöker få sitt nät att fungera så som han vill, han klättrar längs väggen i bakgatan och så vidare, här är det bara pang på rödbetan.

 

Får känslan av att detta är en helt ny skola, alla verkar vara nya inklusive läraren, varför detta? Igen kanske kliché men varför inte ha att en av dessa tre är nya i skolan? Det är ett lätt sätt att presentera historia, karaktär, och stället där allt utspelar sig på då karaktären precis som jag är ny och behöver en stund för att känna mig bekväm i storyn. Tänk ”10 orsaker att hata dig”, då Cameron är ny och blir guidad av vad han nu heter och får allt presenterat, likadant i ”Uppdrag mord”, Bayliss är nu på mordroten och på så sätt kan man berätta utan att det låter tillgjort vilka alla är och hur saker och ting fungerar.

 

TEX. Viktor är ny och kanske är Erik lite av en outsider och tar på sig att hjälpa Viktor runt. Viktor vet inte att ÄE1 är en idiot som man inte ska bråka med så han går rakt fram för att försvara Emma (som kanske är en outsider hon också eftersom hon är ”så smart att hon skulle platsa i en privatskola”)

 

Usch vad jag svamlar… men det känns som om vi saknar en bad guy och jag tycker nog att storyn passar bättre på en lite mindre skala (mindre helikoptrar och bomber alltså) och att ÄE1 ska vara bad guy. Så bad guy vs good guys, så vad är det bad guyn har/gör som orsaker konflikten?

 

Att det är ett gäng som bara spränger och skjuter folk på måfå känns som sagt trist, kom på något som vi alla kan relatera till. Något som de flesta av oss varit med om. Vad får dig riktigt arg, så pass arg att du vill hämnas?

 

Nåja, hoppas du kan hitta några bra tips i allt mitt skitsnack =P Fortsätt skriv!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det där var verkligen inte skitsnack. Att någon har använt så mycket tid till att ge feedback åt mig har jag nog aldrig varit med om.

 

Men man går inte i 7:an när man är 14 år, utan man går i 8:an. :)

 

Till att börja med så vet jag att jag skriver lite som en berättelse när jag skriver manus, vilket jag också vet att man inte skall göra. Jag syftar mest på det där att hans ögon är stora som fotbollar.

 

Emma har inte fått en presentation, nej, varför vet jag inte. Jag tänkte nog att hon skulle vara som vem som helst i klassen tills de upptäcker att hon fått en superkraft.

 

%2$s skrev:
”Erik har gått till platsen där Erik och Viktor är.” Det är en ganska imponerande bedrift =P Gissar att det ska vara Emma och Viktor är.

 

Haha, det där var ett slarvfel. ;)

 

Äldre eleven 1 är alltså en idiot så han bryr sig inte om ifall Erik dör, det är därför han puttar ner honom för berget. Men jag tycker också att det saknas någon verklig skurk, så varför skulle inte det vara äldre eleven 1 och varför skulle inte han ha ett namn? Bra idé.

 

Men att just strunta i helikoptern vet jag inte om jag är villig till. Jag älskar mina krigsscener. Naturligtvis går jag med på att ändra dem en hel del, men att ändra så mycket så att man tar bort vissa scener... nja... Jag är inte redo för ordspråket "Kill your darlings" ännu. ;)

 

Jag tror att jag tar idén om att Viktor är den nya i skolan och att både han och Emma är lite utanför i början, om det är okej förstås. Jag tycker att de första scenerna i skolan känns lite orealistiska (syftar mest på scen 3).

 

Och jag skall hitta på en bra orsak till varför ligan anfaller och varför de bestämmer sig för att försvara staden.

 

Tack för din kritik! :)

Den gjorde gott. Jag skall ta till mig allt det du har sagt och ändra på det mesta.

 

Mvh

Carbe

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanske skriver jag mer på "ungdomska" vilket gör att replikerna är bättre för personer i min ålder? Värt att fundera på.

 

"Vad roligt det skall bli att börja ny skola i dag!"

 

Talar en 14-åring så verkligen? Jag har svårt att tro det. Det låter som nån farbror i nån matiné från 1957. Jag tror en glad 14-åring egentligen skulle säga typ:

 

"Kul med ny skola, eller hur?"

 

... eller, mer subtilt (eftersom läraren lite senare ju berättar för oss att det är en ny skola)

 

(Tittar sig omkring medan hon klär av sig ytterkläderna. Tittar upp i taket (moderna lampor), på golvet, väggarna. Rent och snyggt. Ler)

 

"Shit, vad fräscht det är."

 

Förstår du skillnaden?

Men skriv som du vill. Det är din publik, i din ålder, med deras begreppsvärld. Och tilltalas dom av språket så gör dom det. Och då ska jag hädanefter inte säga nåt mer om språket.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...