Jump to content

Datorn låser sig totalt. Ibland.

Simon W

Recommended Posts

Hej, govänner!

Jo, så här är det. Flera gånger den senaste tiden har datorn låst sig när jag helt fredligt suttit och jobbat. Ibland har den låst sig efter några minuter, tex just när jag loggat på nätet. Ibland när jag just håller på att avsluta Windows. Oftast när jag suttit ett tag och håller på att skriva eller scrolla.

Muspekaren fastnar. Inga knappar ger någon respons. Ctrl-alt-del har inte någon effekt. Bara att rycka sladden och starta om.

Detta händer alltså inte vid varje sejour, men ofta. Börjar bli less.

Ska jag installera om hela alltet, köpa ny dator, eller bara peta på nån inställning?

Har Windows XP.

Datorer är ett helvete. :p Har inte lösningen på ditt problem, men jag har alltid lärt mig att aldrig rycka sladden, bättre att hålla in powerknappen i 5 sek istället så stängs den av. Du kan också prova trycka kort på knappen en gång, vissa datorer svarar på samma sätt som om man tryckt på "Stäng av datorn" på det normala sättet.

Du kan även gå till MacAffee och scanna datorn mot virus, trojaner, rootkit, botar och zombies. Det behöver inte vara ett minnesfel, även fast datorn beter sig som det. Beroende på vilka sidor du surfar på och vilka bilder, filmer och filer du laddar ner kan du få in mycket skräp i datorn.

Om du installerar Mozilla Firefox finns det en så kallad add-on som visar vilket ipnummer du är ansluten till. Om din dator har blivit hackad och dirigeras om till en sajt för att generera besöksträffar kan du se att alla sajter har samma IP-nummer.

Det finns många möjliga anledningar till att inte belasta en redigeringsdator med surfande och behov av brandväggar och antivirus. Men det är en annan diskussion.