Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har kört med Adobe Premiere och ett matrox rt. x100 kort där det funnits en break out-cabel så att man kan koppla upp på en bildrörskärm och använda den som previewfönster.

Går detta med Final Cut?

Posted

Sitter själv med final cut express och har fått för mig (via div sajter) att man kan få ut previewfönstret via tex en dvi-adapter från macen. Ska tydligen inte vara några problem.

Får du kläm på det så let me know!! =)

Posted
Skulle kunna ta signalen från din kamera om den har DV-in t.ex. Är nog den billigaste lösningen man kan tänka sig.

Jag vill ju inte blanda in kameran... Råmatrialet har jag laddat in på burken sen vill jag se det jag håller på att redigera på en extern skärm för att undvika flicker mm.

Posted
...så att man kan koppla upp på en bildrörskärm och använda den som previewfönster. Går detta med Final Cut?

Kolla på ett Intensity Pro från Blackmagic Design.

Posted
Kolla på ett Intensity Pro från Blackmagic Design.

blir krångligt att få in den i min nya iMac"24... har ju inte riktigt samma utrymme som när man körde Pc. Däremot har jag en dator som knappt låter alls:=)

Posted

Men va fan vi har ju samma burk (dock så blev det en 20" med extra minne för min del), och troligen samma bekymmer!?

- Om man skaffar en mini-dvi->dvi och kör med en extra wide-skärm. Det borde ju funka.

Eller så slänger man upp en full-hd på väggen bakom datorn (har sett att vissa har så och det ser otroligt seriöst ut=)

Posted
Men va fan vi har ju samma burk (dock så blev det en 20" med extra minne för min del), och troligen samma bekymmer!?

- Om man skaffar en mini-dvi->dvi och kör med en extra wide-skärm. Det borde ju funka.

Eller så slänger man upp en full-hd på väggen bakom datorn (har sett att vissa har så och det ser otroligt seriöst ut=)

seriöst e mitt andra namn:=)

koppla vidare hmm.. we´re on a quest, fortsättning följer!

Posted
Jag vill ju inte blanda in kameran... Råmatrialet har jag laddat in på burken sen vill jag se det jag håller på att redigera på en extern skärm för att undvika flicker mm.

Sorry såg inte att du inte ville blanda in din kamera. Men en fråga, förstod du hur jag mena eller var jag otydlig?

DV från din mac i realtid (vad du har på tidslinjen) till kameran och sen bild ut från kameran till din monitor alt. TV.

Har du mycket pengar över så kör på Max förslag eller kolla på http://www.blackmagic-design.com/products/hdlink/ som ger samma resultat som mitt förslag. Bara det att hdlink kör du mot en annan datormonitor i stället för mot brodcastmonitor eller vanlig TV.

Posted

Fast det är två väsentliga skillnader, eller snarare, dom gör samma sak fast tvärtom:

- Matrox MXO tar bilden från DVI-porten på grafikkortet och gör om den till SDI/Komposit/S-video. Mao behöver du inget SDI-kort - bra till ex laptops eller iMac.

- Decklink HD Link tar en HD/SD SDI signal och gör om den till DVI. Bra för den som har HD SDI-utgång men inte orkar köpa den där HD monitorn för 50K.

/Max

Posted
Fast det är två väsentliga skillnader, eller snarare, dom gör samma sak fast tvärtom:

- Decklink HD Link tar en HD/SD SDI signal och gör om den till DVI. Bra för den som har HD SDI-utgång men inte orkar köpa den där HD monitorn för 50K.

/Max

Tack för rättelsen, du har helt klart rätt i det. Tänkte galet ang HD Linken, när jag skrev i natt.