Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag och frugan har klippt ihop ett tretton minuters klipp i Premiere och jag kliar mig i huvudet över våra resultat.

Först kodade jag ut det i Generic Mpeg 2pass VBR med rätt hög bitrate och fick en fil på 300Mb+.

Kvalitén var okej, men med utrymme för förbättringar så jag skickade klippet genom Media Encoder igen och gjorde en kodning med högre bitrate i Mpeg2-DVD.

Jag fick en fil som var ca 600 Mb och trodde att det skulle bli mycket bättre kvalité, men snopna blev vi.

Kvalitén på datorn ser ut ungefär som den hälften så stora jag gjorde innan!

Jag tycker det är märkligt att det gamla Mpeg1-formatet gav mig bättre kvalitet på halva utrymmet jämfört med det nyare och fräschare DVD-formatet.

När jag brände den på en CD hackade den dessutom betydligt.

Jag har två teorier om varför:

Den ena är att DVD:n väntar sig en DVD-skiva och inte en "grovspårig" CD och därför blir förvirrad.

Den andra gissningen är att jag har spritt ut informationen på alldeles för mycket yta så DVD-spelaren helt enkelt inte hinner läsa in allt och därför hackar.

Vad säger ni, bör DVD:n klara 12½ minuter på 630 Mb CD-skiva?

Posted

Bränn till DVD-skiva istället. En DVD-spelare klarar inte av särskilt hög bitrate från CD-skivor (en CD har glesare packad information och vid samma rotationshastighet blir datahastigheten lägre).