Jump to content

Avid ignorerar 16:9 läget.

neolit

Recommended Posts

Jag filmade i 16:9 läge, men när jag fångade videon in i datorn med hjälp av Avid, tog programet bort de två svarta ränderna, vilket resulterade att bilden drogs lodrätt för att fylla den lilla skärmen som man ser innuti Avid. Det blev riktigt fult då hela perspektivet avsmalades på något sätt.

Hur kommer det sig att det blev så.

Har jag missat något i fångningsprocessen?

Jag kör alltså: Avid Xpress Pro 5.7 på en PowerMac G5

Tacksam för svar!

Neo

De svarta ränderna är inte information på videospåret utan uppkommer bara i kameran för att det saknas videoinformation där. Högerklicka på ditt preview-fönster i redigeringen (fönstret längst upp till höger som standard) och välj 16:9 Video.

Hoppas det hjälpte dig.

Jag försökte lösa problemet genom att välja från effekt-mappen 16:9 läget. Men då lades det till på bilden utan att den pressade bilden så som jag ville. Informationen på ovan och nedre sidan. När de två ränderna togs bort, drogs bilden och ersatte de två svarta ränderna, vilket resulterade till att bilden blev smalare. Därför ville jag att när jag väl lägger de två ränderna, att de skulle pressa bilden så att den skulle bli normal igen.

Neo

De svarta ränderna är inte information på videospåret utan uppkommer bara i kameran för att det saknas videoinformation där. Högerklicka på ditt preview-fönster i redigeringen (fönstret längst upp till höger som standard) och välj 16:9 Video.

Hoppas det hjälpte dig.

Detta stämmer nog ... Avid visar full 16:9 i en 4:3 bild. Då ändra bara i Previewfönstret.

Inget i video förstörs dok. du har bara 4:3 titt.

Vill du ändra till en Letterbox ( 4:3 ) så finns det på effects.

Men har du ändrat preview-läget till wide? 16:9-croppen i effekt-mappen använder man ju när man vill maska material filmat i 4:3.

Vill du absolut ha formatet 4:3 med svarta ränder kan du ju förminska klippets hight till 75% eller vad det nu blir...

Hmm, jag är nog alldeles för nybörjare med Avid för att veta direkt vart du menar man ska ändra. Kan du beskriva lite var man ändrar "preeview" läget någonstans.

Tack

Det är dock märklig då när jag för ett tag sedan, tankade in från en annan amatör dv kamera in till Avid, försvann inte ränderna.

Men med denna modell gjorde det det.

Modellen är en Sony DSR-PD170P

Riktigt ruskiga konsumentkameror "målar på" svarta ränder istället för att bara beskära bilden till riktig 16:9.

Preview-läget hittar du om du högerklickar i fönstret där bilden visas då du lagt ned filmklippet på timelinen. (Heter det kanske Composer, jag kommer inte ihåg.)I Avid alltså. Där finns det inte många inställningar så du bör hitta "16:9" lätt.

Tänk på att råmaterialet kommer alltid att vara ihoptryckt, även utanför Avid, då pixlarna inte är "square pixels", för att få korrekta proportioner i slutformatet ifall det skall visas på datorn måste detta redigeras i renderingen. Lång historia det där, finns antagligen beskrivet bättre än jag orkar föklara nån annanstans på forumet. ;)